Besøk på Gimse Skoles SFO

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, var på besøk hos SFO ved Gimse skole i Melhus. (Foto: Renate Tårnes)

Onsdag 8. august besøkte Fagforbundets leder Mette Nord nye Gimse Skole i Melhus kommune, og SFO-tilbudet de har der.

29.08.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 29.08.2023

Mange barn som nå har begynt på skolen, hadde sin første skoledag allerede et par uker før skolestart. Barna møter voksne og andre barn i trygge rammer på Skolefritidsordningen (SFO).

– De som går på SFO får enda mer tid etter at klokka ringer på slutten av skoledagen og er en viktig del av hverdagen til mange barn. En styrking av kvaliteten i SFO gjennom å gi økt kompetanse til de ansatte vil sikre at det enkelte barn får anledning til å utvikle alle sider ved seg selv, sier Nord.

Alle barn skal med

På Gimse Skole hadde SFO-tilbudet tatt over hele bygget før skolestart og den dagen vi var på besøk hadde de Super Mario-dag med hinderløype.

– Barna får bli kjent med oss voksne og de andre barna i trygge rammer før skolestart. Vi leker, knytter vennskap og forbereder oss til hverdagen kommer for fullt. For mange er det en stor forandring å gå fra en hverdag med lek i barnehagen til mer undervisning, og da er det godt å bli kjent på forhånd, sier baseleder Bente Tranmæl.

Tilbudet om å delta i skolefritidsordningen har lenge vært kun for noen få barn i barneskolen.

– Fagforbundet mener at alle barn må sikres muligheten til å delta i SFO. Vi er derfor glade for at Arbeiderparti- og Senterpartiregjeringa sammen med SV har innført gratis kjernetid i SFO for første- og andreklassingene. Det utgjør en forskjell i livet til mange barnefamilier i hele Norge også i Melhus, sier Nord.

Inkludert i skolen

Fagforbundet organiserer alle yrkesgrupper i skolen, deriblant mange SFO-ansatte. Hun er imponert av tilbudet på Gimse Skole og spesielt hvordan det virker som at de SFO-ansatte blir inkludert i planlegginga av skolehverdagen.

– På Gimse har de forstått betydningen av de ansatte, den kompetansen de sitter med og viktigheten av et godt SFO-tilbud. Det er de som tar ungene imot på morgenen og sender dem hjem på ettermiddagen og derfor ser hver enkelt elev gjennom hele skolehverdagen, sier Nord.

Aina Ekle Hermanstad, leder i Fagforbundet Melhus og hovedtillitsvalgt Marit Løvseth Seehuus sier de framover vil løfte fram sine medlemmer i SFO:

– Vi ser at barne- og ungdomsarbeidere, assistenter og andre yrkesgrupper i skolen ofte ikke blir sett for den jobben de gjør med elevene. Framover vil vi jobbe ekstra for at de skal få ta en mer aktiv del i planleggingsarbeidet ute på skolene, sikre de muligheten til kompetanseutvikling og anerkjennelse for det arbeidet de gjør med å ta vare på barna i kommunene, sier de.

Viktig i valget

Evaluering nasjonalt viser at én av fire SFO-ansatte ikke har deltatt på noen form for kompetanseutvikling. Nesten 60 prosent har ikke formell kompetanse i faget, og mange har heller ikke fått muligheten til å få seg et fagbrev eller formalisere kompetansen de sitter med.

– At flere nå får delta på SFO gjør at vi også må styrke kvaliteten. I år er det kommunevalg, og vi i Fagforbundet vil ha politikere som sikrer tilstrekkelig bemanning, flere ansatte i hele, faste stillinger og at flere gis muligheten til kompetanseutvikling, sier Nord.