Til hovedinnhold

Hvordan jobber du med kommunebudsjettet som tillitsvalgt?

03.10.2023
Sist oppdatert: 09.10.2023

Kommunens budsjettarbeid følger et årshjul som vist under. For å kunne påvirke hva som blir innholdet i budsjettet er det viktig å vite på hvilket tidspunkt administrasjon og politikere jobber med budsjettet, hva som er styrende for budsjettarbeidet i tillegg til den enkelte kommunes interne fremdriftsplan. 

Det er en plikt å utarbeide og vedta budsjett årlig.  Budsjettarbeidet starter gjerne i mai måned etter signaler i kommuneproposisjonen. Her blir overordnede føringer for neste år gitt, og er ett grunnlag for oppstart av budsjettprosessen. Detaljene i kommunens budsjett kommer på bakgrunn at satsbudsjetta som fremlegges i oktober. Her får kommunene sine rammer for påfølgende år. I perioden mellom oktober og november vil det være drøftinger og prioriteringer i de politiske partier. Ofte vil et mindretall i kommunestyret utarbeide egne budsjettforslag, og flertallets forslag er utarbeidet i samarbeid mellom politikere og administrasjonen.  Her er det mulig å påvirke politikere både i posisjon og opposisjon med “sin sak”.  

Årshjulet visualiserer arbeidet med kommuneøkonomien i løpet av et år
Årshjulet visualiserer arbeidet med kommuneøkonomien i løpet av et år (Foto: Sidsel Schade/Fagforbundet)

Kommuneproposisjonen forteller hva utsiktene for kommuneøkonomien blir det neste året. Den blir lagt fram i mai, sammen med revidert nasjonalbudsjett. I det reviderte nasjonalbudsjettet blir hovedtallene for norsk økonomi og regjeringens syn på gjennomføringen av den økonomiske politikken oppdatert. Informasjon kan medføre endringer i kommunens budsjett inneværende år. 

Økonomiplanen har et fireårs perspektiv på den økonomiske situasjonen, og budsjettet er første år i økonomiplanen. 

Det utarbeidet også kommuneplaner og mer sektorspesifikke planer (f.eks. skolebruksplan). Kommuneplanen har også en arealdel og ser da utover fireårs perspektivet. 

Datoer å merke seg: 

Under vises hvilke lovpålagte datoer som er yttergrensen for når de ulike saker skal til politisk behandling. Når det gjelder årsregnskap er dette ikke egnet for politisk påvirkning. Det er imidlertid viktig å følge også denne saken da kommunens økonomiske situasjon er grunnlaget for videre budsjettarbeid. Årsregnskap (tall) og årsrapport (tekst) forteller hva som er oppnådd i året som kommunen har lagt bak seg, og kan ofte også gi et bilde på hva som er i vente. 

Kostra rapportering er grunnlaget for økonomiske analyser og resultatet blir ofte benyttet til å se egen kommunes bruke av midler opp mot kommuner det er naturlig å sammenligne seg med. 

 

Administrasjon 

Politisk behandling 

Endelig  

Årsregnskap 

22.feb 

Senest 30.06

  

Kostra (Kommune Stat rapportering) 

22.feb 

Ingen politisk behandling 

Endelig rapportering 15.06 

Årsrapport 

31.mar 

Senest 30.06

  

Handlingsplan 

  

Senest 30.06

Senest 31. desember 

Budsjett 

14. dager før behandling 

Senest 31.12 

  

Andre planer 

14. dager før behandling 

Løpende 

 

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?