Midtsida Slik er pensjonssystemet bygget opp

Pensjonssystemet i Norge består av tre hovedelementer. Folketrygden ligger i bunnen og gjelder alle. I tillegg kommer tjenestepensjon i ulike varianter, og på toppen kommer individuell sparing. Dessuten fins AFP (avtalefestet pensjon) og ulike former for uføre- og etterlattepensjoner.

02.11.2023
Sist oppdatert: 07.11.2023

Folketrygden

Folketrygden er grunnmuren i pensjonssystemet. Alle som bor eller jobber i Norge får som hovedregel rett til alderspensjon fra folketrygden. Den omfatter dermed så godt som alle og utbetales av Nav. Staten setter av en andel av det du tjener hvert år, gjennom skatten du betaler.

Samlet sett spares det opp 18,1 prosent av inntekten din til framtidige trygdeytelser. Det finansieres delvis at trygdeavgiften som vi betaler via skatteseddelen, dels av arbeidsgiveravgiften og dels over statsbudsjettet. Dette skal finansiere, ikke bare pensjon, men alle trygdeytelser. De med så lav inntekt at de kommer inn under bestemmelsene om garantipensjon, det vi kalte minstepensjon tidligere, vi få deler av sin alderspensjon finansiert på andre måter.

Offentlig tjenestepensjon

De fleste kommuner, fylkeskommuner, staten, helseforetak og bedrifter med tilknytning til offentlig sektor har inngått avtale om offentlig tjenestepensjon for sine ansatte.

Det er arbeidsgiveren din som melder deg inn i ordningen. Arbeidsgiverne betaler mesteparten av utgiftene til pensjonsordningen, men du bidrar også. De fleste arbeidstakere blir trukket to prosent av lønna til pensjonsinnskudd.

Våren 2018 sa medlemmene ja til ny pensjonsordning. Ordningen vil gjelde for de som er født i 1963 eller seinere. De som er født i 1962 eller før, beholder den gamle ordningen.

Privat tjenestepensjon

Fra 2006 har det vært pålagt at alle arbeidstakere skal ha en pensjonsordning gjennom arbeidsgiver. Denne kommer i tillegg til folketrygden. Minstetrekket ligger på to prosent, men flere virksomheter har valgt en høyere prosentandel. Det betyr at arbeidsgiveren din setter av minst to prosent av lønna din til pensjonssparing. Det fins mange ulike tjenestepensjonsordninger.

Fagforbundet jobber for at du skal ha en god og trygg pensjon. Forbundets krav er at pensjonen din skal være kjønnsnøytral og utbetales så lenge du lever.