Sjelden konflikt i Posten

Posten tvinger gjennom oppsplitting og kaster alle yrkessjåførene over i eget selskap. Fagforbundet Post og finans er overraska og skuffa over at arbeidsgiver bryter en lang tradisjon for samarbeid.

02.11.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 07.11.2023

Konsekvensen er at ansatte får dårligere vilkår og at tillitsvalgte får mindre innflytelse.

– Sjåførene føler seg svikta av arbeidsgiver. Som en av de seriøse, går Posten nå i retning av de mer useriøse i bransjen, sier Gerd Øiahals, leder for Fagforbundet Post og finans.

Posten har vært gjennom en kraftig omstilling de siste åra. Overgang til Post i butikk og endring i antall distribusjonsdager er eksempler på det. Medlemmer og tillitsvalgte har vist en enorm endringsvilje, og sammen har partene funnet fram til gode løsninger.

Også i denne prosessen har Fagforbundet Post og finans vært villige til å forhandle for å styrke konkurransekraften, men et ufravikelig krav har vært tryggheten til de ansatte.

– Derfor er det både overraskende og svært skuffende at Posten nå bryter med denne tradisjonen, sier Øiahals.

Rammer nyansatte

Over 800 yrkessjåfører flyttes over i datterselskapet Posten Bring Bildrift AS, hvor det i motsetning til i morselskapet er en minstelønnsavtale. Selv om ansatte som flyttes over vil kunne sikres i virksomhetsoverdragelsen, kan nye kollegaer i stor grad motta minstelønn.

Det er ikke lenge siden Posten selv fortalte at bransjen trenger 10.000 nye yrkessjåfører i løpet av de neste åtte årene. Rekruttering av sjåfører ble omtalt som et satsingsområde, og unge kvinner ble trukket fram som en attraktiv målgruppe.

– Posten har samarbeidet godt med Fagforbundet helt fram til nå, og jeg håper jo det kan fortsette. Men det virker ikke som det fra Posten sin side, sier Rebecca Husom.

Hun leder ungdomsutvalget i Fagforbundet Post Østlandet, og er som 23-åring en av Norges yngste yrkessjåfører. På Hamar-terminalen der hun jobber frykter de aller mest for vilkåra til de ansatte som kommer etter.

– Dette er ikke veien å gå for Posten hvis de ønsker å rekruttere flere unge sjåfører, sier Husom.

Tariffhopping

Gerd Øiahals mener det dreier seg om tariffhopping. Oppsplittinga svekker også forbundets mulighet til å tale sjåførenes sak når hundrevis av ansatte flyttes over i nytt selskap.

– Slik angriper de også vår funksjon som fagforening, sier Øiahals.

I tida framover vil Fagforbundet Post og finans ha tett kontakt med berørte medlemmer og tillitsvalgte. Jobben med å verve og beholde medlemmer vil om mulig bli enda viktigere i tida framover, for å sørge for at forbundet beholder mest mulig av tariffmakta, ifølge Øiahals.