Lagde turnus til chatboter

Siv Karin Kjøllmoen lagde turnus med chatboter.

Siv Karin Kjøllmoen lagde turnus med chatboter. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Fagforbundets chatbot på nettsida, Frøya, er i ferd med å få selskap av fem kollegaer. Og fordi Fagforbundet jobber for at alle skal ha så gode vilkår som mulig, ba vi turnus-veteran og rådgiver i forhandlingsenheten, Siv Karin Kjøllmoen, om å lage en ordentlig turnus til dem.

02.11.2023 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 08.11.2023

Kjøllmoen har bakgrunn som vernepleier og tillitsvalgt, og vet hvor tøft turnusarbeid kan være. Hun vet også at det er mye å ta hensyn til når en turnus skal legges.

– Det er lenge siden jeg har satt opp turnuser, så dette var en morsom utfordring. Umiddelbart ser jeg at de er ganske får men jeg skal prøve å gi alle seks hel stilling innenfor arbeidsmiljølovens rammer, sier Kjøllmoen.

En krevende turnus

Resultatet? 12-timersvakter gjennom en turnusperiode på seks uker.

– Når man jobber for at folk skal få hele stillinger må man se på ulike alternativer. Slik det ligger an nå får chatbotene sju nattevakter i løpet av turnusperioden, forteller Kjøllmoen.

Hva hadde du tenkt, som tillitsvalgt, om du hadde kommet inn på et sykehjem og sett denne turnusen i bruk?

- Da ville jeg spurt de ansatte hva de synes om vaktene og sett på sykefraværet. Vi mennesker er forskjellige på hvordan vi tåler nattevakter, og det kan også variere med ulike faser i livet. Noen steder er det riktigere å ha rene nattevaktstillinger, sier Kjøllmoen.

Flere ansatte på jobb

Hva er du mest fornøyd med å ha fått til i denne planen?

- Toppbemanninga. Legger vi til litt mer ressurser så får vi bedre arbeidsvilkår. Med toppbemanning blir det mulig å legge inn noen vakter som er annerledes og roligere. For eksempel kan du på sykehjemmet ha en dagvakt på kontoret for planlegging og papirarbeid. Samtidig tilfører den type vakter en fleksibilitet - du MÅ ikke være der klokka 0730 den dagen.

Chatbotene har fått enkelte dagvakter hvor de kan gjøre forefallende arbeid - og trå til hvis noen skulle bli syke (forventet fravær i chatbot-avdelinga er ventet å være lavt, red.anm).

At turnusarbeid er tøft, er det ingen tvil om. Det er et annet press i forhold til for eksempel en typisk kontorjobb som har mer fleksibel arbeidstid. Men det har også noen fordeler, nemlig perioder med fri.

Ta fri når du har fri!

En sterk oppfordring fra turnus-veteranen er å ta fri når du har fri.

– Det som skjer når du jobber turnus, er at du flytter søndagene til hverdager. Da er det fort gjort at mange i stedet for å ta seg en rekreasjonsdag velger å jobbe i heimen for å være effektiv. Og når søndagen kommer går du på jobb mens andre gjør hyggelige helgeaktiviteter.

- Når du ikke bruker rekreasjonsdagene til å hvile deg, ja, så blir du fort sliten, understreker Kjøllmoen.

Og hvis noen skulle lure på det kan vi forsikre om at chatbotene får fast ansettelse.