Dommen: Medlever-seier i Arbeidsretten

LO og Fagforbundet vant tredje runde i arbeidsretten. Nå er vi sikra vetorett for de mest ekstreme arbeidstidsordningene i Norge.

07.11.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 07.11.2023

Saken handler om forståelsen av Overenskomst 453 mellom NHO og LO/Fagforbundet. På denne avtalen befinner det seg en rekke private helse- og omsorgsvirksomheter.

I disse virksomhetene jobber mange i medleverturnus med en gjennomsnittlig arbeidstid på 56 timer i uka. Det betyr at man ofte er på jobb flere døgn i strekk, før man har en lengre periode med fri. Medleverforskriften gir institusjoner hvor det er nødvendig at ansatte oppholder seg i lengre perioder unntak fra arbeidsmiljøloven. Ordningen og forskriften har vært tema for Fagforbundet i to tidligere saker i Arbeidsretten.

Klart i overenskomsten

Denne gangen var det Ecura som var saksøkt. Stridens kjerne var om partene på virksomhetsnivå må inngå en særavtale for at arbeidstidsordning utover 35,5 er tariffmessig. I praksis kjempet Fagforbundet om retten til medbestemmelse på lønn og arbeidstid, og at ikke arbeidsgiver ensidig kan pålegge ansatte å jobbe i medleverordning.

Ecura og NHO argumenterte for at medleverordninger ikke var omfattet av overenskomsten. Dermed mente de det kun var saklig bruk av arbeidsgivers styringsrett, og vilkårene i medleverforskriften, som regulerte innføring og bruk av denne arbeidstidsordningen.

Dette var ikke Arbeidsretten enig i. De fastslår at gjennomføring av medleverordninger må bygge på avtale med de tillitsvalgte, og viser blant annet til at dette kommer klart fram i overenskomstens § 3. Der står det at partene inngår særavtaler om lønns- og arbeidsvilkår som utfyller overenskomsten.

«Dette standpunktet har etter rettens syn sikker forankring i rettspraksis, ordlyd,

systematikk og historikk,» heter det i dommen.

Et flertall på seks var enig med Fagforbundet om at partene måtte inngå en særavtale for å kunne fravike overenskomstens rammer. Én dommer var imidlertid uenig, og mente at et absolutt krav om særavtale bryter med tariffsystemets regulering og forutsetning for bruk av særavtaler.

Får etterbetaling

Ettersom bruken av medleverordning ble funnet i strid med overenskomsten, har de ansatte i utgangspunktet krav på overtidsbetaling mellom 35,5 timer per uke og arbeidede timer.

Når pengekrav har utspring i en tariffavtale, gjelder den såkalte markeringslæren. Den innebærer at plikt til etterbetaling oppstår når kravet markeres overfor motparten.

Arbeidsretten konkluderte med at plikten for etterbetaling kan regnes fra da arbeidsgiver ble varslet om kravet gjennom stevning til Arbeidsretten, som var 28. oktober 2022.