Internasjonal spalte: Knuser den amerikanske drømmen om å være fagorganisert

Over 60 millioner amerikanere ønsker å bli medlem i en fagforening, men stoppes på grunn av fagforeningsknusing, ifølge den politisk uavhengige tenketanken, Economic Policy Institute.

08.11.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 08.11.2023

Fagbevegelsen i USA fikk 200 000 flere medlemmer i 2022, men millioner av arbeidere holdes fortsatt utenfor. For å etablere en fagforening må minst 30 prosent av arbeidstakerne på arbeidsplassen signere på at de ønsker seg det. Private selskaper i USA bruker 340 millioner dollar i året på å leie inn rådgivere som hindrer arbeidstakere fra å organisere seg. Selskapene betaler for å knuse fagforeningsdrømmen.

Det er forbudt i henhold til amerikansk lov å true, skremme eller si opp arbeidstakere som deltar i verving eller fagforeningsarbeid, men straffen er ikke streng nok til å stoppe arbeidsgiverne. I over 40 prosent av gangene det forsøkes å danne en fagforeninger blir arbeidsgivere straffet for å bryte loven, blant annet ved å gi ansatte ulovlig sparken.

Chris Smalls fikk sparken da han kritiserte Amazon, USAs nest største arbeidsgiver, med over en million ansatte. Selskapet er kjent for å drive fagforeningsknusing og for dårlige arbeidsforhold. Flere skader seg på jobb på Amazons lagre enn gjennomsnittet i industrisektoren.

Smalls svarte Amazon med å danne en fagforening og klarte i fjor å få med seg over halvparten av sine tidligere kolleger. De 8.000 arbeidstakerne på Amazons lager på Staten Island i New York er i dag de eneste i selskapet som har en fagforening. USA må styrke lovverket slik at 60 millioner arbeidstakere får organisert seg.