Frankrike: Profitt på bekostning av eldreomsorg

Hardt ut mot sykehjemsselskapet Orpea: Forfatter av boka "Kistegraverne", Victor Castanet, og tidligere ansatt ved et av Orpeas sykehjem, Guillaume Gobe. (Foto: Nina Monsen)

Det franske sykehjemselskapet Orpea hadde 210 millioner euro, nærmere 2,5 milliarder kroner, i overskudd i 2020. De ansatte og beboerne på sykehjemmene betalte prisen for dette overskuddet gjennom usikre, lavtlønna stillinger og innsparinger på mat og hygieneartikler.

08.11.2023 av Nina Monsen
Sist oppdatert: 05.01.2024

– Jeg fikk beskjed om å dele karbonadene i to. Én porsjon mat skulle deles på to personer, sier Guillaume Gobet.

Han er medlem i CGT Santé, Fagforbundets franske søsterorganisasjon, og er tidligere kjøkkenansatt på et av Orpeas sykehjem.

Gobet har bidratt som varsler til boka Les Fossoyeurs («Kistegraverne»), som avslører hvordan Orpea jukset med alt fra kontrakter, antall sengeplasser og måltider for å kunne ta så mye som mulig av de offentlige midlene til eget overskudd. Boka skaper fortsatt debatt over ett år etter at gravejournalisten Victor Castanet ga den ut.

Norsk Stendi-dom vekker oppsikt

Gobet og Castanet snakket nylig om boka på en konferanse i regi av CGT Santé. Konferansen handlet om å bekjempe lukrativ business i omsorgsektoren. Fagforbundet deltok og presenterte blant annet hvordan velferdsgiganten Stendi måtte etterbetale overtidsbetaling, sykepenger, feriepenger og pensjon til over 200 omsorgsarbeidere da de ble dømt til å behandle dem som arbeidstakere og ikke oppdragstakere.

De to siste streikene i private barnehager i Norge vakte også interesse. Streikene hadde som mål å få så lik pensjon som mulig i offentlige og private barnehager for å unngå såkalt tariffhopping og gjøre det vanskeligere for private eiere å tjene penger på å gi lavere pensjon til sine ansatte.

Underernæring og ulovlig antall sengeplasser

I boka avslører Castanet underernæring på grunn av matrasjonering og hvordan syke og gamle beboere fra overfylte sykehjem busses til andre sykehjem dagen før myndighetene kommer på anmeldt inspeksjon, for så å bli busset tilbake så snart kontrollen er over. Han skriver om falske kontrakter for ansatte som ikke eksisterer og dårlige arbeidsforhold for dem som faktisk jobber der.

Boka om Orpea har sjokkert også utenfor Frankrike. Orpea er et av Europas største sykehjemselskap og driver sykehjem i flere land, som Tyskland, Portugal og Spania. Skandaler knytta til kommersialisering av velferdssektoren varierer fra land til land, men en ting er felles: Kommersielle leverandører av velferdstjenester har fortjeneste som ledesnor, ikke fellesskapets beste.

En illustrasjon på hvor mye penger som står på spill for de private selskapene er at Castanet ble tilbudt 15 millioner euro av Orpea for å stanse utgivelsen av boka. Han takket nei, og nå kan tillitsvalgte i norske kommuner som vurderer å konkurranseutsette tjenester vise til at de som tjener på konkurranseutsetting ikke er de ansatte, brukerne eller skattebetalerne, men de kommersielle selskapene – i Norge som i Frankrike.