Forsiden

09.11.2023
Sist oppdatert: 09.11.2023

Den vanskelige pensjonen - enkelt forklart

Medlemmene i Fagforbundet er opptatt av pensjon - og du som tillitsvalgt må svare så godt du kan. Det er ikke nødvendigvis så lett. Det er nok av problemstillinger å ta av, og det er lett å miste fotfestet på vei til mere kunnskap. Vi har bedt våre pensjonseksperter forenkle og forklare, så du kan hjelpe medlemmene til å kjenne seg trygge på økonomien sin etter siste dag på jobb.

Sterke inntrykk fra Gaza

Nyhetssendingene viser oss daglig den forferdelige hverdagen for vanlige folk i Gaza. Veien til fred virker lenger unna enn noen gang, men like fullt er fredelig sameksistens den eneste farbare vei. Fagforbundets Mette Nord kjenner den vonde konflikten i Midtøsten på kroppen. I dagens kommentar skriver hun om minnene som strømmer tilbake fra et tidligere besøk på Gaza.

Tolk mot privatisering

Forslag om å konkurranseutsette tolketjenestene i Kristiansand kommune, har satt tillitsvalgt og statsautorisert tolk i russisk, Jan Roger Nilsen, i beredskap. Han mener tolking er en velferdsoppgave som bør drives i offentlig regi, ikke minst fordi det gir den beste oversettelsestjenesten til innvandrere og flykninger.

Posten i kappløp mot bunn

Posten-ledelsen har brutt en lang samarbeidstradisjon og kaster alle yrkessjåførene over i et eget selskap med dårligere vilkår. Nå blir det enda viktigere å beholde medlemmer og verve for å sikre tariffmakta.