Baksida: Chris Marius Thorsen: Byggdrifter og hjertevarm tillitsvalgt i Vardø

Chris Marius Thorsen, nestleder i Fagforbundet Finnmark

Chris Marius Thorsen, nestleder i Fagforbundet Finnmark (Foto: Privat)

I den lille kystkommunen Vardø, hvor samholdet blant innbyggerne er sterkt, bor Chris Marius Thorsen. Nestlederen i Fagforbundet Finnmark brenner for å skape trygghet på arbeidsplassen.

29.11.2023
Sist oppdatert: 30.11.2023

Yrkesreisen startet som rørlegger, men da familien vokste, og behovet for forutsigbarhet meldte seg, fant han veien til kommunens tjeneste. Overgangen fra rørlegger til byggdrifter ga ikke bare stabilitet, men også en unik innsikt i ulike fagområder. Hverdagen var variert, og han fikk løse små og store utfordringer sammen med gode kolleger. Som regel var det byggdrifterne som ble kalt ut når det oppsto problemer ingen andre kunne løse. Det var også der han meldte seg inn i Fagforbundet.

– Jeg meldte meg jo inn rett og slett fordi noen spurte. Men så var det jo også selvsagt for å ha en forsikring i arbeidslivet. Det er godt å ha Fagforbundet i ryggen hvis det skulle skje noe, forteller han.

Godt samhold

Det gikk ikke lang tid før han ble tillitsvalgt, med et ønske om å ta opp viktige saker og være en stemme for de ansatte. Han beskriver et sterkt samhold i Vardø, en liten kystkommune med stabilt medlemstall i Fagforbundet. Og i jula samles det rundt 90 medlemmer til felles julefest.

Thorsens hjertesak er å hjelpe de som sliter, spesielt de med dårlig økonomi. Han er med på å kjøre ut matkasser til folk i jula og forteller at det er utfordringer med å nå fram til de som trenger hjelp. Kanskje fordi de ikke vet helt hvordan de skal be om det.

Trenger flere tillitsvalgte

En av utfordringene i Finnmark er å rekruttere tillitsvalgte. Det er avgjørende at noen tar kampen for å beholde og forbedre arbeidsvilkårene vi har i dag. Så Chris Marius oppfordrer flere til å ta på seg verv.

– Det er utrolig hyggelig. Alle menneskene jeg får møte ute på arbeidsplassene, og ikke minst se at arbeidet faktisk har betydningen for det enkelte medlem. Vi har hele tida små og store seiere, som vi kan takke flinke tillitsvalgte for.

Han forteller om en sak som løste seg for ikke lenge siden.

– Vi hadde et medlem som ikke fikk det rettmessige tillegget etter lang sykmelding. Da var det dyktige tillitsvalgte i Fagforbundet som la merke til at medlemmet også skulle ha utbetalt tillegget sitt, siden han jobbet turnus. Medlemmet fikk utbetalt 90.000 kroner mer, og hadde ikke vi lagt merke til at disse pengene manglet, så hadde ikke medlemmet sett snurten til dette, avslutter han.