Derfor støtter Fagforbundet palestinerne

Gaza 2023

Gaza 2023 (Foto: Mohammed Zaanoun/Norsk Folkehjelp)

Fagforbundet har siden forbundet ble dannet bidratt med støtte til en rekke solidaritetsprosjekter utenfor Norges landegrenser. Ett av de viktigste prosjektene er støtta til Norsk Folkehjelps arbeid i Palestina.

29.11.2023 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 12.12.2023

Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps prosjekter på Vestbredden, i Gaza og i de palestinske flyktningleirene i Libanon. Norsk Folkehjelp jobber gjennom palestinske organisasjoner og har søkelys på demokrati og rettigheter.  Fagforbundet støtter organisasjoner for studenter, kvinner, bønder og fiskere.
– Vi står sammen med det palestinske folket som har vært på flukt siden 1950-tallet og som er under okkupasjon. Norsk Folkehjelp gjør en veldig viktig jobb i Palestina og Libanon, der mange palestinske flyktninger befinner seg. Det er viktig at vi som fagforbund hjelper kamerater ute i verden. Det sitter i ryggmargen, sier AU-medlem Svend Morten Voldsrud.

Støtte til uavhengige organisasjoner

Prosjektene Fagforbundet støtter, retter seg mot kvinner, ungdom og folk som jobber med matproduksjon – bønder og fiskere. For Fagforbundet er det viktig å bygge kvinnenettverk, få kvinner til å stille som politikere og bidra til at ungdom engasjerer seg i politikk og fagforeningsarbeid. Støtta går ikke til palestinske myndigheter, men til uavhengige organisasjoner.
Fagforbundet sender regelmessig delegasjoner med tillitsvalgte til Gaza og Vestbredden. Så sent om i høst skulle en ny delegasjon på besøk, men turen ble stanset fordi krigen brøt ut.

Årelangt internasjonalt engasjement

– Men vi skal tilbake. Det er utrolig viktig at vi står sammen med det palestinske folket i kampen for en egen stat bygd på folkeretten. Tillitsvalgte får gjennom reisene til Palestina sett med egne øyne hvor store lidelsene er, og vi får vist solidaritet med det palestinske folk, sier Svend Morten Voldsrud, som selv har besøkt Palestina flere ganger.
For Fagforbundets del handler støtta til Norsk Folkehjelp om et årelangt internasjonalt engasjement. Forbundet har også finansiert bygging og drift av en SOS-barneby i Angola og gitt støtte til Ukraina, minerydning i Laos, prosjekter på Filipinene og Sør-Sudan. Prosjektene er mange. Men støtta til det palestinske folket har vært en hjertesak lenge. Den brutale krigen i Gaza har ikke gjort den mindre viktig.

Samarbeid med Norsk Folkehjelp

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp inngikk i 2009 et samarbeid til støtte for palestinerne i Midtøsten. Samarbeidet er nå i sin tredje periode og varer fram til landsmøtet i 2025. Nylig bestemte Fagforbundet seg til å bidra med ytterligere 300 000 kroner til Norsk Folkehjelp.