Fire i farta: Hvordan tror du den økonomiske hverdagen blir for dine medlemmer i 2024?

29.11.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 29.11.2023

Vegard Tillerflaten, leder i Fagforbundet Buss- og Sporveiarbeidernes forening

Jeg tror den blir knallhard, selv om vi fikk et OK mellomoppgjør. Det handler ikke bare om at vi henger etter og vipper på mellom 91 og 92 prosent av industriarbeiderlønna, men renta og inflasjonen. Jeg tror medlemmene er litt lei av å høre at det skyldes krig i Europa. Politikerne har mulighet til å gjøre noe, og jeg hadde ønsket meg litt mer handlekraft.

Sores Yuzer, nestleder i Oslo sporveiers arbeiderforening

Det blir en tøff hverdag. Mange bor i Oslo sentrum, mange har høye lån. Både prisene og rentene er kunstig høye. Jeg tror det vil ramme hardere fremover, og i en voldsom fart. Jeg håper på mindre uro og mer stabilitet i verden. Og så må vi satse på et sinnssykt godt lønnsoppgjør!

Thore Wiig Andersen, leder i Fagforbundet Teologene

Jeg tror våre medlemmer, i likhet med mange, vil merke at det er tøffe økonomiske tider. Det er klart at det vil være andre som vil merke det enda mer. Men vi er i en situasjon der de fleste med studielån og boliglån merker rentehevingene. Vi får også en del tilbakemeldinger om at familier merker økte matutgifter.

Ola Erik Blæsterdalen, fellestillitsvalgt i Fagforbundet Teater og scene

Kultursektoren er ikke lønnsledende, og derfor merkes prisveksten ekstra godt for våre medlemmer. Flere år med ABE-kutt og nå underdekning på siste års budsjett fører til økt arbeidspress, innsparing og nedbemanning. Kompetente unge og eldre ansatte slutter. Kuttene må reverseres og bevilgningene økes for å ivareta et samfunnsbyggende kulturfelt i et mer polarisert samfunn. Og vi må ha reallønnsvekst!