Mye er åpent i vårens lønnsoppgjør

Mette er klar for lønnsoppgjør, her fra kommuneoppgjøret 2023.

Mette er klar for lønnsoppgjør, her fra kommuneoppgjøret 2023. (Foto: Birgit Dannenberg)

Det er ikke noe nytt at det meste er uavklart flere måneder før hovedoppgjøret 2024 begynner. Men det må likevel være lov å si de uavklarte spørsmålene er flere og tydeligere i år enn ellers. Det mener i alle fall Fagforbundets leder Mette nord.

04.12.2023 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 04.12.2023

– Det hele begynner på mange måter med LOs representantskap sin tariffpolitiske uttalelse som vil komme i løpet av vinteren. Den vi gi svar på en rekke viktige spørsmål.

Samordnet eller forbundsvist oppgjør?

Et viktig spørsmål er det som kalles oppgjørsformen. Altså at LO og NHO enten forhandler fram en felles tariffavtale for hele området, eller om hvert fagforbund forhandler sine avtaler. Forbundsvise oppgjør er det vanligste, men av og til velger LO å gå sammen i en flokk, for å ha styrke til å løse en felles utfordring, for eksempel knytta til pensjon.

– Mange hadde trodd at LO vil velge et samordnet oppgjør til våren for å finne en løsning på AFP-ordningen, men i og med at Fellesforbundet ønsker å holde fast ved ordningen slik den er i dag, så er ikke det like sikkert, forteller Mette Nord.

Den vanskelige AFP-en

LO og NHO har utredet en ny AFP-ordning siden 2018. Målet var å finne fram til en opptjeningsløsning i stedet for en «alt eller ingenting-løsning» slik vi har i dag, hvis man i dag ikke fyller bestemte krav, taper man hele AFP-en. I praksis betyr opptjeningsløsningen at man tjener opp pensjon for hvert år man jobber i en AFP-bedrift i privat sektor. helt. Fagforbundet ønsker en slik løsning, men Fellesforbundet har altså vedtatt å videreføre dagens ordning. Løsningen LO faller ned på vil få betydning for alle Fagforbundets medlemmer i privat sektor.

– Nå Fellesforbundet satt ned et utvalg som skal se om det går an å forbedre dagens løsning, så får vi se hva de kommer til, sier Mette Nord.

Alle skal med

Mette forteller at Fagforbundet for første gang har spurt alle medlemmene om deres krav til vårens oppgjør. Resultatene er ikke ferdig for alle tariffområdet, men for kommunesektoren er allerede noen hovedkrav klare.

– Medlemmene er klare på at de ønsker et lavtlønnsoppgjør og et oppgjør som gir en reell styrking av kjøpekraften. Dette er helt i tråd med lønnspolitikken vår slik den har vært i mange år. Det er selvfølgelig noe vi tar med oss til forhandlingsbordet når oppgjøret setter i gang. Selv om vi ikke er ferdige med alle tariffkonferansene, så regner jeg nok med at det vil komme liknende krav på de fleste avtaleområdene. Men vi ser også at det er ulike utfordringer på de ulike avtalene, så at det blir en travel vår, er jeg ganske siker på, avslutter Fagforbundets leder Mette Nord.