NOTIS: Fagforbundet sikrer ambulansefolk paramedisin-autorisasjon

Vi har sikret at 1100 ambulansefolk kan få paramedisin-autorisasjon. Ambulansearbeideren Charles Aune-Lundberg er medlem i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg)

17.01.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 19.01.2024

Helsedepartementet skal lage en overgangsordning for autorisasjon som paramedisinere, for ambulansearbeidere og sykepleiere med erfaring og videreutdanning innenfor paramedisin.

Dette har Fagforbundet jobbet lenge for. Da ny autorisasjonsordning for paramedisinere kom i 2022, falt rundt 1100 personer utenfor. Dette var folk med solid fagkompetanse som tidligere har tatt videreutdanning som Nasjonal Paramedic med 60 studiepoeng, eller mastergrad i “prehospital critical care”.

– Vi er utrolig glade for at vi nå har fått på plass en så stor seier for mange av våre medlemmer, sier Iren Luther, leder i Yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet.