Godt nytt år til alle dere!

May-Britt Sundal, AU-medlem og leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

May-Britt Sundal, AU-medlem og leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Det er gjennom aktiv deltakelse at vi kan skape forandring, måtte 2024 bli et sånt år!

17.01.2024
Sist oppdatert: 17.01.2024

Januar er tida for de gode forsettene, som jeg synes Jakob Sande setter godt ord på i sitt dikt Etter ein rangel: «I morgon vil eg byrja på eit nytt og betre liv, -trur eg.»  De fleste av oss har nok litt andre utfordringer, og nyttårsforsetter, men det skader ikke med litt vestlandsk poesi?

2024 er godt i gang, og Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har mye på programmet for 2024. Noe av det kan du lese om i dette nyhetsbrevet.

Hvordan vi har det på jobb

For eksempel saken om forskning på arbeidsmiljø, som SINTEF gjennomfører for Fagforbundet. Det vil gi oss ny, og dokumentert, kunnskap om hvordan flere av Fagforbundets yrkesgrupper har det på jobb. For yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, er det barnehageansatte og ansatte på spesialskoler som er plukket ut. Vi er sikre på at dette vil komme flere yrkesgrupper til gode etter hvert, da det er flere som står i «skvisen» mellom forventninger fra både brukere, foresatte og ledelse. Vi håper du svarer på spørreundersøkelsen hvis du blir plukket ut.

Vi har de 2-3 siste åra fått bedre oversikt over hvordan Fagforbundets medlemmer har det på jobben. Det er gjennomført undersøkelser blant fellesrådsansatte i kirken, blant kulturmedlemmer og sist blant skolemiljøansatte. Det utgjør et godt grunnlag for å arbeide systematisk med arbeidsmiljøspørsmål, og gi innspill til faglig og organisatorisk utvikling. Forskningsbasert kunnskap er også viktig å ha med når Fagforbundet utarbeider høringssvar på flere områder. Men først og fremst skal kunnskapen komme det enkelte medlem til gode, og det er et felles ansvar i hele organisasjonen. I løpet av januar/februar vil det komme et opplegg for å sikre at alle kjenner til hovedpunktene i NIFU-rapporten, og gjør det de kan på sitt nivå.

Et år for forandring

I november 2023 kom regjeringens forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter (Styring og finansiering av barnehagesektoren) ut på høring. Fagforbundet har satt seg godt inn i forslaget, og vil levere sitt høringsinnspill innen fristen 1.februar. I tiden framover skal vi gjøre vårt for å svare på alle deres spørsmål, lytte til tilbakemeldingene og gi grundig informasjon om å vårt innspill.

Visste du også at kommunene begynner arbeidet med neste års budsjett allerede tidlig på året? I nyhetsbrevet kan du lese litt om hvordan du kan påvirke budsjettarbeidet mens det fremdeles er rom for forandringer.

Jeg håper 2024 blir et godt år, for oss alle! Et år hvor vi får delta i gode yrkesfaglige og yrkespolitiske diskusjoner, og hvor vi opplever at våre synspunkter blir tillagt vekt. Det er gjennom aktiv deltakelse at vi kan skape forandring.

ETTER EIN RANGEL

I morgon vil eg byrja på eit nytt og betre liv, -trur eg.

Eg skal aldri gå på fylla meir og skjera folk med kniv, -trur eg.

Eg skal aldri skråla visar meir i laddevinsrus, men synge åndelege sanger i Zions bedehus, -trur eg.

Alle kvinnfolk som eg møtar skal eg sky som bare fan, -trur eg.

Og gå vyrdeleg forbi dei som ein nybakt kappelan, -trur eg.

Eg skal sitte som ein munk i ein misjonskone-ring, og drikka kaffe medan drøset går om andelege ting, -trur eg.

Det skal ingen meir få sjå meg når det lir til høgste natt, -trur eg, koma ruslande på heimveg utan stivety og hatt, -trur eg.

Eg skal legga meg når grisen går til kvile i sitt bol, og stå opp når hanen flakser og gjel i morgonsol, -trur eg.

Ja, i morgon skal eg byrja på den gode veg som sagt, -trur eg.

Taka striden upp mot kjøtet og den heile develsmakt, -trur eg.

Men i dag lyt det få vera, for eg er so spøkje tyrst at eg må ha eit ølkrus til å leska meg på fyrst, -trur eg.

- Jakob Sande