Det går mot lysere tider!

May-Britt Sundal, AU-medlem og leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst

May-Britt Sundal, AU-medlem og leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

15.02.2024 av May Britt Sundal
Sist oppdatert: 16.02.2024

I sitt «Livsfilosofiske gruk» peker Piet Hein på hvor viktig det er å leve i øyeblikket, og ikke være for opptatt av det som har skjedd, eller det som skal skje.

Når dette skrives er dagen allerede blitt 3 timer og 16 minutter lengre enn ved vintersolverv. Det går heldigvis mot lysere tider, etter en lang og krevende vinter. Det blir altså lysere, men også travelt utover. Det er i grunnen fint at det er litt travelt når det handler om å arbeide for et best mulig arbeidsliv for våre medlemmer.

Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst har mye på programmet utover våren. I dette nyhetsbrevet får du noen smakebiter. Du kan lese om arbeidet i Partnerskap mot mobbing, og om den nye Kirketjenerskolen som ble lansert for litt siden.

I kulturfeltet har kulturminister Lubna Jaffery holdt sin årlige «Kulturtale», der trakk hun opp de lange linjene, visjonene og prioriteringene for kulturpolitikken i 2024. I talen sin lovte kulturministeren blant annet at regionale kulturfond kommer.

Høringen om regjeringens forslag til styring og finansiering av private barnehager har fått mye oppmerksomhet. I dette nyhetsbrevet finner du informasjon om hva Fagforbundet har spilt inn til høringen, både i skriftlig format og som webinar.

Er lønnsoppgjøret vårens vakreste eventyr? Kanskje ikke, men det kan være greit å holde seg oppdatert på det som skjer utover. Det kan du også lese mer om i nyhetsbrevet.

I kjølvannet av ny opplæringslov kommer det også nye forskrifter. Fagforbundet har svart ut mange, for å bidra til at skolen blir et godt sted å være for elevene og et meningsfylt sted å arbeide – for alle yrkesgrupper. I denne jobben er resultatene fra NIFU-rapporten (Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven) gull verdt.

Livsfilosofisk gruk

At leve i nuet er livets teknik –

Og alle folk gør deres bedste,

Men halvdelen vælger det nu, som gik

Og halvdelen vælger det næste.

Og det forrige nu og det kommende nu

Blir aldrig i livet presente,

Og alle folks levetid går sågu

Med bare at mindes og vente

For det nu som er gået er altid forbi

Og det næste blir aldrig det rette

Næ, sørg for at nuet du lever i

Engang for altid er dette.

- Piet Hein