Kommunene må få mer penger og de minste må få mest

Penger i lommeboka, illustrasjon

Penger i lommeboka, illustrasjon (Foto: Fagforbundet / Ellisiv Solskinnsbakk)

Fagforbundet mener det er helt avgjørende med et inntektssystem som realiserer målsettingen om likeverdige tjenester i hele landet og med en rettferdig økonomisk rammefordeling som kommer alle kommuner til gode.

04.01.2023 av Alexander Berg-Erichsen, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 23.02.2024

Kommunens inntektssystem fordeler de frie inntektene til kommunene, og det er midler kommunene kan benytte fritt for å levere lovpålagte oppgaver.

Gode kommunale tilbud jevner ut forskjeller

Inntektssystemet er av stor betydning for samfunnet og utformingen av inntektssystem påvirker hverdagen til våre medlemmer i stor grad, både som arbeidstakere og innbyggere. Videre har kommunale tjenester en stor effekt på å redusere ulikhet (Aaberge mfl. 2021).

Skattesvake kommuner har også lavere vekst i frie inntekter

Over tid har vi sett at skattesvake kommuner, store som små, har hatt lavere vekst i frie inntekter. Det gir store utfordringer når alle kommuner skal levere de samme tjenestene og det skaper også større forskjeller i samfunnet.

De minste kommunene har hatt lavest vekst

Det er strider imot den norske modellen at i kommuner med flere husholdninger med lave inntekter også skal få mindre ressurser til kommunale tjenester. Samtidig har endringer i inntektssystemet og iboende utfordringer ført til at spesielt mindre kommuner har hatt en lavere vekst enn større kommuner.

Derfor mener Fagforbundet at det er behov for:

• Sterkere omfordeling som sikrer at skattesvake og mindre kommuner får en høyere vekst i frie inntekter
  • At det samlede økonomiske handlingsrommet til kommunene blir større

Kaka må bli større og bedre fordelt

Kort fortalt vil vi at kommuneøkonomi-kaka skal bli større og bedre fordelt. Det er det rom for når vi ser hvordan utviklingen har vært de siste 20 årene. Hvor privat konsum har økt med 75 prosent i faste 2019-priser, mens kommunalt konsum har kun økt med 42 prosent (SSB, 8.9.2022). Individuelt konsum har blitt prioritert overfor konsum for fellesskapet.

For at velferdsstaten skal gjelde alle, uavhengig av hvem du er eller hvor du bor er det helt avgjørende med et mer rettferdig inntektssystem og økt økonomisk handlingsrom for kommunene.

Les mer om NOU 2022: 10. Inntektssystemet for kommunene på regjeringen.no