Fagforbundet vil ha ordna forhold i varebilbransjen

Fagforbundet vil ha ordna forhold i hele varebilbransjen.

Fagforbundet vil ha ordna forhold i hele varebilbransjen. (Foto: Jan Lillehamre)

Varebiltransport har hatt en eksplosiv økning gjennom koronaårene, hvor nye aktører etablerer seg, og gamle aktører vokser voldsomt. Årsaken er økt netthandel. Aktørene i bransjen regner med at endringen i handlemønster og dermed transporten er en varig endring.

31.01.2023 av Politikk- og samfunnsavdelinga i Fagforbundet
Sist oppdatert: 29.02.2024

Bransjen preges av ekstremt lite regulering. I stor grad er forretningsmodellen i bransjen basert på oppdrag, hvor «selvstendige» sjåfører får betaling per levering. Innslaget av ansatte og tariffavtaler er svært lavt.

Bransjen må bruke fast ansatte

Sjåførene og bilene de bruker er imidlertid i stor grad uniformerte av selskapet de kjører for, ofte for sjåførens egen regning. De har som oftest bare én oppdragsgiver, som har kontroll over arbeidsflyten. Å kalle dem selvstendig næringsdrivende er bare en fordel for oppdragsgiverne som har full kontroll, og ingen forpliktelser. Kontraktene er skreddersydde for å unngå at oppdragsgiver får arbeidsgiveransvar.

Budbilsjafører er sjeldent reelt selvstendig næringsdrivende

Selvstendig næringsdrivene kommer altså ikke under arbeidstakerbegrepet og vil derfor ikke berøres av en eventuell allmengjøring av tariffavtaler. Heller ikke Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser gjelder for dem. Selvstendig næringsdrivende kommer heller ikke inn under inn under forskrift om kjøre- og hviletid i varebilsegmentet. Denne forskriften treffer nå bare kjøretøyer med totalvekt over 3,5 tonn.

Kan ikke bare rydde opp i tungtransporten

Fordi varebilsegmentet har vært uregulert, har mange lenge jobbet under forhold som klart framstår som useriøse. Det som er nytt nå er at regjeringen rydder i store deler av det som tidligere har vært useriøst arbeidsliv. Dermed blir det færre steder å finne folk å utnytte. Når man samtidig rydder i tungtransporten blir det nesten bare varebiltransport igjen hvor kyniske drivere kan herje fritt med arbeidstakere.

Utfordringene forsterkes av det problemområdet vi kan vi kalle digitale plattformer som arbeids og oppdragsgiver. Disse plattformene bidrar til å forrykke maktbalansen ytterligere. Arbeidsgiver/kjøper blir enda mer anonymisert og utilgjengelig, og arbeidstakerne blir tvunget til å være med på å auksjonere bort arbeidskraften sin til stadig lavere pris. - Helt uten sikkerhetsnett og inntektsgarantier. Sannsynligvis er det også sånn at disse selskapene i liten grad vil skatte i Norge for sitt overskudd.

Uregulert bransje hindrer fri konkurranse

Derfor er det viktig å få de reguleringene vi ber om, slik at det ikke blir stående igjen et uregulert område i arbeidslivet hvor det er fritt fram for skurker. Det vil kunne ødelegge den delen av bransjen hvor det ennå er orden, som i Posten.

Fagforbundet ønsker følgende tiltak for å regulere vare- og budbiltransport:

• Klargjøre arbeidstakerstatus for sjåfører
  • Innføre en registrerings og godkjenningsordning for å drive næring
  • Fartsskriver i alle kjøretøy som driver varetransport
  • Kjøre- og hviletidsregulering. Fartsskriver og kjøre og hviletidsbestemmelser henger sammen. Uten bestemmelser er det ikke behov for fartsskriver. Uten fartsskriver kan kjøre- og hviletid håndheves
  • Arbeidstidsbestemmelser for kommersiell transport uavhengig av bilens tyngde. Det er veldig konkurransevridende at det bare er ansatte som har reguleringer i arbeidstid
  • HMS-kort. Det er vesentlig å kunne identifisere arbeidstakerne med synlig HMS-kort eller bevis på transportløyve

Les hele forslaget om sosial dumping i budbilbransjen på stortinget.no