Et forbedret pensjonssystem må være sosialt bærekraftig

Vi trenger en sosialt bærekraftig pensjon

Vi trenger en sosialt bærekraftig pensjon (Foto: Fagforbundet / Ellisiv Solskinnsbakk)

Regjeringen foreslår å øke pensjonsalderen, men Fagforbundet advarer mot å lage et system som ikke er sosialt bærekraftig. Systemet må ta opp i seg at det er mange, som av forskjellige grunner ikke kan jobbe helt til pensjonsalder.

21.10.2022 av Pål Skarsbakk, avdelingsleder i Fagforbundet
Sist oppdatert: 21.03.2024

De med høyest inntekt er også de som står lengst i jobb, lever lengst og har best helse. En økning av pensjonsalder vil systematisk skjevfordele til fordel for dem som har høyest inntekt fra før.

Dette innebærer at på tross av at folketrygden omfordeler inntekter progressivt, så vil forskjellene i jobbmuligheter og levealder utlikne denne progressiviteten før skatt. En progressiv beskatning og fradragene for lave pensjonsinntekter gjør at systemet fortsatt er progressivt.

Må finne en løsning for "sliterne"

Utvalget unnlater å ta konsekvensen av at mulighetene til å stå lengre avhenger av helse og muligheter til å fortsette i arbeidslivet er skjevt fordelt. I stedet for å ta utfordringen med å foreslå en løsning for sliterne, vises det til problemene med å definere og avgrense slitergruppene. Dermed henvises de som ikke kan stå løpet ut, til andre ordninger som uføretrygd. Fagforbundet mener at det ikke er godt nok å henvise sliterne til uføretrygd fordi gruppen er vanskelig å skille ut fra øvrige arbeidstakere.

Økonomisk bærekraftig

Når det gjelder den økonomiske bærekraften har tidligere utredninger bommet grovt på anslaget for olje- og gassinntektene. Nå dekker uttaket fra Statens pensjonsfond utland (SPU) mer enn hele utgiften til alderstrygd. Innsparingseffekten fra levealdersjustering har knapt begynt å virke. Når levealdersjustering etter hvert slår ut i store innsparinger, er det mest sannsynlig at SPU etter handlingsregelen kan dekke utgiftene til alderspensjon i sin helhet.

Et fungerende arbeidsmarked for eldre arbeidstakere

En nødvendig forutsetning for at den reformerte folketrygden skal fungere, er at vi har et velfungerende arbeidsmarked for eldre arbeidstakere. At vi fremover har et velfungerende arbeidsmarked for eldre arbeidstakere er det knyttet stor usikkerhet til.

Med skiftende konjunkturer vil arbeidsmarkedet kunne endres slik at «seniorer» støtes ut. Da vil muligheten for å stå lengre i stilling, for mange, ikke lengre være til stede og konsekvensene av levealdersjusteringen være lavere pensjon og at arbeidstakere ikke kan kompensere ved å arbeide lenger.

Å sikre et velfungerende arbeidsmarked for eldre arbeidstakere vil kreve en langt større innsats fra myndighetene og fra partene i arbeidslivet, gjennom at det legges til rette for forlenget arbeidsliv, kompetanseutvikling og at det blir lettere for seniorene å søke arbeid.

Fagforbundet har kommet med sine innspill til LOs høring om et forbedret pensjonssystem.

Les hele NOU 2022:7 Et forbedret pensjonssystem