Til hovedinnhold

Digitalt utenforskap må tas på alvor

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Mostphotos)

Digitalt utenforskap er et vedvarende samfunnsproblem som rammer mennesker i ulike livssituasjoner. Ifølge KS har 14 prosent av den norske befolkningen over 16 år ingen eller lave digitale ferdigheter. Konsekvensen av dette er at mange faller utenfor i samfunnet. Vi må sammen sørge for å gjøre de endringer som er nødvendige for å inkludere alle i det digitale skiftet.

03.04.2024 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 04.04.2024

NRK skrev nylig en sak om Anne (72) som var tidlig ute og kjøpte sin første datamaskin i 1986, men nå har hun hverken telefon, nettbrett eller nettbank. Dessverre er det slik for mange i samfunnet i dag. En stor andel av befolkningen lever i et digitalt utenforskap, og har ikke tilgang til, eller kompetanse til å bruke digitale verktøy. 

Kravene til digital kompetanse øker 

I dag blir offentlige tjenester i større grad digitalisert og det forventes at man skal kunne mestre den digitale delen for å kunne benytte seg av grunnleggende tjenester. Mange situasjoner i hverdagen krever digitale ferdigheter. Det kan være at man skal søke på studieplass, jobb, barnehageplass, boliglån eller sjekke skatteoppgjøret. Alt dette skjer nå digitalt. 

– Det gjør inntrykk å lese om Anne, og det er dessverre mange som befinner seg i hennes situasjon. Vi må sammen gjøre de endringer som er nødvendige for å inkludere alle i det digitale skiftet - også når det gjelder offentlige tjenester, sier Trond Finstad, leder i Yrkesseksjon kontor og administrasjon. 

Digihjelpen som et verktøy 

Digihjelpen er et nettsted som er ment som hjelp til kommuner som ønsker å utvikle eller videreutvikle veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse for sine innbyggere. Her finner du tips og råd for etablering og utvikling av et kommunalt veiledningstilbud. 

Personer med liten eller ingen digital kompetanse skal kunne få veiledning slik at de kan tilegne seg grunnleggende digital kompetanse og kunne ta i bruk offentlige digitale tjenester. Kommunene kan organisere og tilpasse sitt tilbud på bakgrunn av lokale forhold og behov, men ambisjonen er at alle kommuner på sikt skal kunne tilby et fast veiledningstilbud til sine innbyggere.

– Det er allerede mange dyktige ansatte som arbeider i kommunen som gjør en kjempejobb for å takle disse utfordringene, men det er veldig viktig med gode verktøy for å bekjempe digitalt utenforskap. Det hjelper lite at velferdstjenester digitaliseres, dersom det fører til at brukergrupper faller utenfor. Her må det offentlige ta et ansvar, sier Trond Finstad. 

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?