Streikeuttak i Oslo kommune

Anna Elisabet Uran er streikeleder og 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

Anna Elisabet Uran er streikeleder og 2. nestleder i Fagforbundet Oslo. (Foto: Birgit Dannenberg)

Her kan du vente stengte dører, hvis det blir streik i Oslo kommune.

16.05.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.05.2024

Tirsdag 30 april ble det brudd i forhandlingene mellom LO kommune Oslo og Oslo kommune. Partene møtes hos Riksmekleren mandag den 21. mai. Blir det ikke enighet innen fristen natt til fredag den 24. mai er medlemmene klar til å gå til streik.

Fagforbundet Oslo har tatt ut medlemmer i følgende bydeler og etater:

Bydel Frogner, Nordre Aker og Grünerløkka.

Utdanningsetaten, Plan- og Bygningsetaten, Vann- og Avløpsetaten, Oslo Origo, Kulturetaten, Næringsetaten, Bymiljøetaten, Rådhuset - Byrådsavdelingene, Oslo Havn KF, Renovasjons- og Gjenvinningsetaten, Utviklings- og kompetanseenheten, Deichman, Munch, Boligbygg Oslo KF, Oslobygg KF, Byantikvaren, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Fornebubanen, Innkrevingsetaten, Klimaetaten og Kommunerevisjonen. Til sammen  vil 1 800 medlemmer tas ut i første uttak.

Får beskjed fra fagforeningene

- I disse dager sendes det varsel om streikeuttak til forskjellige enheter i kommunen. Fagforbundet Oslo har i underkant av 17 000 medlemmer i Oslo kommune. I første runde er det rett over 1 800 medlemmer som tas ut, hvis streiken settes i gang. De aller fleste medlemmene har fått beskjed fra fagforeningene om de er tatt ut eller ikke. Å bli tatt ut i streik betyr at Fagforbundet har midlertidig sagt opp medlemmenes stilling og medlemmene får streikebidrag fra Fagforbundet i stedet for lønn, forteller Anna Elisabeth Uran, streikeleder i Fagforbundet Oslo.

- Vi er i gang med å planlegge å ta ut ytterligere flere medlemmer, hvis det blir nødvendig, legger hun til.

Må skje en tydelig endring fra Oslo kommunes side

- Oslo kommune har vist en lite imøtekommende holdning. Vi krever at hele oppgjøret skjer gjennom kollektive forhandlinger på sentralt nivå og at lønnstillegg gis i sin helhet på lønnstabellen. Det sikrer at alle får reell lønnsøkning. Det er vårt hovedkrav, forklarer Uran.

- Fagforbundet har ikke hatt streik i Oslo kommune på 38 år. Det betyr at streikevåpenet ikke blir brukt så ofte. Vi håper at vi kan komme til en enighet i den kommende meklingen hos Riksmekleren, men skal vi unngå streik må det skje en tydelig endring fra Oslo kommunes side, avslutter Anna Elisabeth Uran, streikeleder i Fagforbundet Oslo.