Justiskomiteen: kreft bør godkjennes som yrkessykdom i brann- og redningsvesenet

Brannfolk eksponeres for giftig røyk fra branner

Brannfolk eksponeres for giftig røyk fra branner (Foto: High and low)

Fagforbundet har påpekt at regjeringens melding om brann- og redningsområdet også burde tatt opp temaet kreftrisiko i yrket. Justiskomiteen på Stortinget var enig.

31.05.2024 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 31.05.2024

Regjeringen la denne våren frem Brann- og redningsvesenet — Nærhet, lokalkunnskap og rask respons i hele landet. Dokumentet er en melding til Stortinget, som inneholder en gjennomgang av status for hele brann- og redningsområdet og hvilke mål og prioriteringer regjeringen har for brann- og redningsvesenet.

Meldingen sier ikke noe om kreftrisiko i brann- og feieryrket, noe som både Fagforbundet og Brannmenn mot Kreft tok opp under høringen i Stortinget.

Fredag ble innstillingen til Justiskomiteen lagt frem, hvor det blant annet står at:

«(…) komiteen [mener] at kreft må inngå i yrkesskadeforsikringen for denne yrkesgruppen – og omfatte både hel- og deltidsansatte, de som er i aktiv tjeneste og de som har tjenestegjort i brann- og redningstjenesten tidligere i yrkeskarrieren, og som kan rammes av senvirkningene av yrket.»

Ingunn Reistad Jacobsen er leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. Hun er glad for at Justiskomiteen så tydelig anerkjenner at kreft bør godkjennes som yrkessykdom. Hun minner likevel om at innstillingen fra komiteen ikke får noen direkte konsekvens før lovgivningen faktisk blir endret.

- Dette sender imidlertid et viktig signal til regjeringen. Vi hadde møte med Arbeids- og inkluderingsdepartementet om denne saken senest 27. mai. Vi fikk tilbakemelding om at ny liste over godkjente yrkessykdommer snart sendes på høring. Jeg oppfordrer derfor alle i brannmiljøet til å følge med og sende inn svar når denne viktige høringen kommer, sier hun.

En enstemmig komite mener at det er viktig å sørge for ytterligere forskning for å forebygge kreftrisiko i yrket. I tillegg til dette fremhever opposisjonspartiene SV, Høyre, Frp og Venstre blant annet statens ansvar for å bidra til mer forskning og at Arbeidstilsynet må fortsette å følge opp brannvesen uten gode nok rutiner for å redusere kreftfaren.

Sikring av yrkesskadedekning på trening og øvelser bør komme for alle tre nødetater

Regjeringen har sagt at den skal innføre en utvidet yrkesskadedekning som skal sikre at alle skader som skjer på øvelse og pålagt trening fanges opp. Komiteen skriver at det er viktig å sørge for en ordning som ivaretar de ansatte så godt som mulig, og peker på spennet i oppgaver som brannfolk må utføre.

landsmøte - Ingunn Jacobsen
Ingunn Reistad Jacobsen mener Justiskomiteen har lyttet til Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

- Vi er glade for at budskapet vårt begynner å nå frem til politikerne. Det er gledelig at det skal komme en forbedring for brannfolk som skades på øvelse og trening, men vi er ikke i mål enda. Fremdeles er det for mange som skader seg også på reelle hendelser som får avslag på yrkesskadeerstatning. Det er dessuten urimelig med forskjellsbehandling mellom nødetatene. Derfor er vi glade for at komiteen også skriver at den mener det burde innføres en tilsvarende ordning for ambulansepersonell, sier Reistad Jacobsen.

-Vi har blitt lyttet til

Fagforbundet har samarbeidet med Norsk Brann- og redningsforum om meldingen, og hatt møter med flere av partiene på Stortinget.

Reistad Jacobsen mener det er svært positivt at komiteen har merket seg utfordringene med gebyrordningen for feiing og tilsyn, og at komiteen ønsker en gjennomgang av det brannforebyggende arbeidet, inkludert finansiering.

Fagforbundet ønsker at en ny lederutdanning på høyskolenivå kommer på plass, istedenfor en ny utredning av dette spørsmålet.

- Også her har komiteen lyttet til oss, siden komiteen viser til utredningen fra 2012, som slo fast at lederutdanningen bør ligge på høyskolenivå. Komiteen skriver at denne utredningen bør være utgangspunktet for arbeidet med lederutdanningen, sier Reistad Jacobsen.

Noe av bakgrunnen for arbeidet med meldingen er utviklingen mot flere og mer komplekse oppgaver for brann- og redningsvesenet. Også på dette punktet er komiteen langt på vei enig med Fagforbundet. Komiteen imøteser at regjeringen vil definere oppgavene tydeligere, og om nødvendig med lovfesting av oppgaver/grunnportefølje.

Komiteen understrekker også behovet for å se på nasjonale støttestrukturer og å gjennomføre en nasjonal ROS-analyse, noe som er i tråd med Fagforbundets prioriteringer.

Etter behandling i justiskomiteen skal saken videre til Stortinget for endelig behandling 6. juni.

Du kan lese hele innstillingen her: Innst. 413 S (2023-2024) (Midlertidig) - stortinget.no

Her kan du lese hele meldingen Regjeringen har lagt frem: Meld. St. 16 (2023–2024) - regjeringen.no