Det er på høy tid at vi snakker om viktigheten av offentlige tjenester

Trond Finstad, leder Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

Trond Finstad, leder Yrkesseksjon kontor og administrasjon. (Foto: Fagforbundet)

EPSU (European Public Service Union) arrangerer sin 11. kongress i parlamentspalasset i Bucuresti i Romania 18.-20. juni. Yrkesseksjonsleder for kontor og administrasjon og AU-medlem, Trond Finstad er til stede og snakker om viktige saker for oss. Fokuset er rettet på bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor og viktigheten av å forhindre digitalt utenforskap. Sammen kan vi løse utfordringene vi står overfor!

19.06.2024 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 20.06.2024

Mens den europeiske fagbevegelsen var samlet under EPSU-kongressen i Romania, snakket Finstad om hvordan implementering av kunstig intelligens i offentlige ytelser gir både muligheter og utfordringer i dagens arbeidsliv. Teknologien er allerede i bruk i mange offentlige ytelser og som en del av velferdteknologiske løsninger i kommunal sektor.

Temaet for årets EPSU-kongress er «The time for public services is now». Det er et budskap Fagforbundet kan stille seg bak.  Det er avgjørende at man får fram hvor viktige ansatte innenfor offentlig sektor er for innbyggere, og ikke minst for at velferdsstaten skal fungere på en god måte.

Kunstig intelligens i offentlig sektor

Kunstig intelligens er i full anmarsj i vårt samfunn. Som regel blir kunstig intelligens i offentlige tjenester brukt som beslutningsstøtte, hvor fagpersoner fatter den endelige beslutningen i siste instans, men stadig oftere ser vi at kunstig intelligens også alene fatter beslutninger.

– Vi ser for eksempel at kunstig intelligens brukes ved skanning av røntgenbilder hvor pasienten skrives ut dersom det ikke foreligger benbrudd. Vi mener dette reiser betydelige yrkesetiske spørsmål. Kunstig intelligens må implementeres i offentlig sektor på en forsvarlig måte, sier leder av yrkesseksjon kontor og administrasjon, Trond Finstad.

Fagforbundet mener det bør opprettes et algoritmetilsyn som kan overvåke og veilede bruk av KI i samfunnet. Alle bør lære av tidligere feil, som for eksempel feilene som ble begått i sosialforvaltningen i Nederland. Slikt skal ikke skje, hverken i Norge eller resten av Europa.

– Et tilsyn er nødvendig for å opprettholde tillit, spesielt til offentlige myndigheter og deres beslutninger, sier Trond Finstad.

Sammen mot digitalt utenforskap

Norge er en av verdenes ledende på å ta i bruk ny teknologi, samtidig anslås det at hver femte innbygger i Norge har liten eller ingen digital kompetanse. Digitalt utenforskap er et fenomen som Fagforbundets medlemmer møter hver dag. Ikke bare innebærer digitalt utenforskap at enkelte ikke får de tjenestene de har krav på, medlemmene må også bistå brukere med gjøremål som ikke har noe med offentlig tjenesteytelser å gjøre. Som å logge inn på nettbanken og lignende.

– Dette fører våre medlemmer ut i vanskelige dilemmaer som innebærer en svekkelse av brukernes personvern. På sikt er dette uholdbart for begge parter, både den ansatte og den enkelte bruker. Dette er et viktig perspektiv å formidle til deltakerne under EPSU- kongressen, forteller Finstad.

Dersom digitalt utenforskap ikke håndteres riktig, vil det på sikt skape dype klasseskiller i samfunnet basert på grad av digital mestringsevne. Dette er en utvikling fagbevegelsen ikke kan akseptere og det handles.

– Sammen håper jeg vi i EPSU kan møte de utfordringene vi står overfor i digitaliseringen og nyttiggjøre teknologi på en måte som tjener samfunnet, den enkelte ansatte og fagbevegelsen.