Sånn vil vi ha det – en rapport om hjemmekontor og hybridarbeid

Siden pandemien har hjemmekontor blitt en ny hverdag for mange.

Siden pandemien har hjemmekontor blitt en ny hverdag for mange. (Foto: Foto: Museene i Akershus)

En undersøkelse fra Fagforbundet Oslo.

20.06.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 25.06.2024

Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo har laget en rapport basert på en medlemsundersøkelse om hjemmekontor og hybridarbeid. Funnene tyder på at det er behov for mer kunnskap, reguleringer og avtaler for å sikre medlemmenes rettigheter og arbeidsmiljø.

Rapporten følger som relatert dokument.

Behov for en undersøkelse

- Kontorarbeidsplassen har lenge vært i endring. Det har blitt en mer flytende overgang mellom arbeid og hjem, med jobbmobil og hjemmekontor. Som tillitsvalgte får vi ofte spørsmål om rettigheter og plikter rundt jobbtelefon og åpne landskap. Vi i Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo syntes derfor det var et behov for å høre hva resten av medlemmene mener om saken. I februar sendte vi ut spørsmål til 3400 medlemmer som jobber innen kontor og administrasjon. Vi fikk vi så mye data fra dem at undersøkelsen har blitt et viktig yrkespolitisk dokument for oss, forteller Roger Kristensen, leder for Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo.

Flere klare funn

- Rapporten har flere klare funn. Hjemmekontor er populært, blant annet fordi man får en enklere hverdag. Men i undersøkelsen forteller mange ansatte at de ikke får lov til å ha hjemmekontor, til tross for at arbeidsoppgavene tilsier at det er mulig. Det kan virke som om hjemmekontor fortsatt er forbeholdt ledelsen. Det er holdninger som kan føre til et dårlig arbeidsmiljø. Men muligheten for hjemmekontor er ikke bare et gode. 28 prosent av respondentene sier at hjemmekontor har en negativ, eller svært negativ, innvirkning på skillet mellom arbeidstid og fritid. Det er noe vi må ta på alvor, forteller Kristensen.

Usikkerhet rundt yrkesskadeforsikringen

- Undersøkelsen viser at det er stor usikkerhet om yrkesskadeforsikringen gjelder når man jobber hjemme. Hele 72 prosent er usikre på hva som gjelder. Det er grunn til å være usikker, sier Roger Kirstensen.

- Det har vært flere rettsaker om temaet, og i august skal Høyesterett behandle en sak om yrkesskadeforsikring på hjemmekontor. Det blir spennende å se hva de faller ned på, for det vil kunne ha stor innvirkning på fremtidige saker. Muligens må forsikringen endres. Vi i yrkesseksjonen vil derfor ha et særskilt fokus på dette framover, legger han til.

Utgifter dekkes forkjellig

- Resultatene viser også at det er forskjeller i dekningsgraden av ansattes utgifter til hjemmekontoret, for eksempel i Oslo kommune. Derfor bør avtaleverket gjennomgås, slik at vi kan fremforhandle like betingelser og likebehandling av ansatte. Det er mye å ta fatt i, avslutter Roger Kristensen, leder for Yrkesseksjon for Kontor og Administrasjon Oslo.

Sånn vil vi ha det

Yrkesseksjonen Kontor og Administrasjon har laget følgende forslag til tiltak for sikring av rettigheter, og for et bedre arbeidsmiljø, på bakgrunn av rapporten:

• Bedre skolering av tillitsvalgte. Fagforbundet Oslo og fagforeningene hever fokuset på medbestemmelse i skoleringen av tillitsvalgte. Fagforeningene må sørge for å ha rutiner for formidling av eksisterende lokale avtaler, slik at det ikke inngås avtaler som bryter med disse.
  • Forsikring må på plass. Hjemmekontor innarbeides som en del av dekningsområdet i Yrkesskadeforsikringsloven, for de som har skriftlig avtale med sin arbeidsgiver om dette.
  • Oppfølging av hjemmekontoravtalen. Som en del av den skriftlige avtalen med arbeidsgiver, må framtidas ansatte bekrefte at de har egnet plass til hjemmekontor i boligen.
  • Hjemmekontor skal være frivillig. Arbeidstakere som ikke har egnet bolig, eller har en livssituasjon som gjør det umulig å jobbe hjemmefra, skal kunne si nei til hjemmekontor. De som ikke har egnet bolig, for hjemmekontor, skal ha mulighet til å møte fysisk på jobb. Arbeidsgiver må ha nok kontorplasser til å kunne dekke dette behovet.
  • Mer kunnskap. Det settes i gang et forskningsprosjekt på aktivitetsbaserte kontorplasser, for å se hvilke arbeidsmiljømessige virkninger dette har og hvilken kontorutforming som er den mest ideelle for de ansatte. Før god nok kunnskap er på plass bør arbeidsgivere unngå å sette i gang nye ombygninger til aktivitetsbaserte løsninger, og underdekning av kontorplasser, på arbeidsplassene.
  • Vern om arbeidstida. Det utarbeides i lov, eller avtaleverk, en rett for de ansatte til å koble seg fra arbeidsgivers digitale plattformer.

Om undersøkelsen

Medlemsundersøkelsen er utført av Yrkessesjon Kontor og Administrasjon i Fagforbundet Oslo. Undersøkelsen ble sendt ut til 3400 medlemmer som jobber innen kontor og administrasjon i februar 2024. Nærmere to tredjedeler av respondentene kommer fra Oslo kommunes tariffområde. Resten kommer fra avtaleområdene Virke, Spekter, NHO og KS. Svarprosenten var på 24 prosent.

Undersøkelsen ble gjennomført med et spørsmålssett på 25 spørsmål. Den ble sendt individuelt på epost. FORMS ble benyttet som spørsmålsverktøy.

Rapporten ble lansert på fagdagen «Fremtiden er fleksibel – Hvordan vil KI og hybridarbeid påvirke oss» 20. Juni 2024.