Evaluering av seksårsreformen

Barn savner lek i skolen

Barn savner lek i skolen (Foto: Mostphotos)

Evalueringen viser at de flest førsteklassinger trives i skolen. Selv om arbeidsformene i klasserommet variere, leker barn mindre nå enn de gjorde i 2001.

25.06.2024
Sist oppdatert: 26.06.2024

Våren 1994 vedtok Stortinget å utvide den obligatoriske grunnskolen til 10 år, ved at 6-åringene skulle starte i nulte klasse. Intensjonen var at dette skoleåret skulle være preget av tradisjonene både fra barnehage og skole.

Da reformen ble innført skulle dette skje via arbeidsformer som skulle være preget av tradisjoner fra både barnehage og skole. Men kort tid etter reformen ble innført ble det diskusjoner om skolen var for lite læringsfokusert. Dette ble forsterket etter moderate PISA-resultater

Med Kunnskapsløftet i 2006 ble det mer oppmerksomhet på «skolsk»læring også hadde konsekvenser for de yngste. Dette førte til en sterk begrensning til å ansatte barnehagelærere uten videreutdanning.

Du kan lese rapporten her; https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/2024/klasserommets-praksisformer-20-ar-etter/

Kort oppsummering av funnene i rapporten

De fleste førsteklassinger gleder seg til å begynne på skolen, og de fleste vil helle gå på skolen enn i barnehage. Skolestart er spennende, og det er gøy å lære. Men noen savner venner fra barnehagen.

Leksen vilkår i skolen varierer. Noen klasserom har lekinspirerte aktiviteter, mens andre er lenken nesten helt fraværende. Halvparten av skolene har tilgang til lekeområder utenfor klasserommet. Barn får lekt mer i friminuttene og på uteskolen, enn i klasserommet.

Barn må få være barn

Fagforbundet mener alle barn har rett på en trygg barndom. Barn må få være barn. Lek og fritid har en egenverdi

Fagforbundet mener det blir vanskelig å snakke om 6-årsreformen, uten å nevne SFO. Vi mener skolefritidsordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi barna omsorg og tilsyn.

SFO skal være et tilbud som drives i offentlig regi og være en inkludert del av skolen. Tilbudet skal gi alle barn en mulighet til utvikle relasjoner og fellesskap. Gi barn rett til å bli hørt og ivareta deres rett til medbestemmelse.

Fagforbundet vil ha en skole som gir alle elevene en lik mulighet til å utvikle seg både faglig og sosialt. Dette vil kreve en skole som inkludere hele personalet i dette arbeidet. En skole som har ressurser nok til å se det enkelte barn og deres utviklingsmuligheter.