Folk flest ønsker satsing på offentlige helsetjenester framfor private

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Mette Nord, leder i Fagforbundet (Foto: Lars Helgerud/Fagforbundet)

To av tre mener det bør ansettes flere i offentlige helstetjenester, istedenfor å øke bruken av private, viser ny undersøkelse. – For hver person som skal behandles i det private, trekker man personell ut fra det offentlige, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

30.07.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 19.08.2024

Fagforbundet vil at alle i Norge skal ha lik rett til helsehjelp, uavhengig av hvem du er, hvor du bor eller hvor tjukk lommebok du har.

– Vi er bekymra for utviklinga vi ser i helsetjenesten vår. Vi kan ikke komme dit at folk med god råd får tilgang på bedre og raskere helsehjelp enn andre. Det offentlige helsevesenet er bygget på prinsippet om likebehandling, hvor alle skal ha lik tilgang til nødvendige helsetjenester uavhengig av økonomisk bakgrunn. En todeling av helsevesenet kan undergrave dette prinsippet, sier Mette Nord.

Lederen i Fagforbundet får støtte av befolkninga. I en representativ undersøkelse Sentio har gjennomført for Fagforbundet sier 69 prosent av befolkningen at de er enig i at det bør ansettes flere i det offentlige, istedenfor å øke bruken av private helsetjenester.

Trekker personell ut av vår felles helsetjeneste

I samme undersøkelse er 55 prosent av befolkninga enig i at private helsetjenester gjør det vanskeligere for det offentlige helsevesenet å rekruttere nok helsepersonell.

– Vi sliter allerede med å rekruttere nok helsepersonell. Privatisering fører til at kvalifisert personell trekkes bort fra det offentlige helsevesenet. Dette vet vi at svekker kvaliteten og kapasiteten i de offentlige tjenestene, sier Nord.

Fagforbundet mener at det er viktig å sørge for at skattepengene til befolkningen går til best mulig tilbud for innbyggerne. En todeling av helsevesenet rammer også de ansatte, påpeker Nord.

– Fagforbundet er opptatt av å styrke den offentlige helsetjenesten vår. Konkurranseutsetting og privatisering kan gi store lønns- og pensjonstap for de ansatte. Mange får også tøffere arbeidsforhold, sier forbundslederen.

Private helseforsikringer undergraver

Undersøkelsen viser at halve befolkninga er enig i at det ikke er retteferdig at folk med private helseforsikringer får behandling før andre.

Det har vært en dramatisk økning i antall personer med slik forsikring de siste åra. Dette bidrar til en todeling i hvem som får rask tilgang til helsetjenester, påpeker Nord.

– Det er viktig at alle har lik tilgang til helsetjenester, uavhengig av bosted og økonomi. Når vi får en stadig større framvekst av privatehelseforsikringer, vil enkeltpersoner med god økonomi gå foran i køen. Private helseforsikringer må begrenses for å opprettholde et likeverdig tilbud for alle. Det kan vi gjøre ved å innføre en omsetningsavgift på private helseforsikringer, slik det også står i Hurdalsplattformen, sier hun.

Forbundslederen trekker i tillegg fram at det offentlige bærer mye av ansvaret og kostnadene for å opprettholde gode helsetjenester.

– Det offentlige utdanner helsepersonell. Det offentlige har også ansvaret for alle dem som får komplikasjoner eller akuttbehov som følge av feil gjort i privat sektor, avslutter Nord.