Stipend - klar, ferdig, klok

Videreutdanning kan gi lønnsopprykk.

Videreutdanning kan gi lønnsopprykk. (Foto: Mostphotos)

Stipendordningen er en av Fagforbundets mest populære medlemsfordeler. I 2023 var det 5100 som søkte og hele 5064 av dem fikk godkjent søknaden om stipend. Her er det meste som er kjekt å vite om stipend - spre det glade budskap til medlemmene!

09.08.2024 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 29.08.2024

I fjor ble det til sammen utbetalt over 32 millioner kroner i stipend til medlemmer som tar etter- og videreutdanning. Så langt i år har det kommet inn litt over 2000 søknader. I 2020 ble den allerede populære medlemsfordelen enda bedre, da maksbeløpet ble hevet fra 12 000 kroner til 15 000 kroner.

Hva kan du få stipend for?

Du kan søke om stipend til alle typer grunn-, etter- og videreutdanninger på hel- eller deltid som er formelt kompetansegivende (f.eks studiepoeng). Dette omfatter også yrkessertifikater. Stipendet dekker 50 prosent av søkers dokumenterte utgifter, maks 15 000.

For kortere kurs/utdanningstilbud gjelder en maksimal stipendutbetaling på kroner 3000, og  ordningen gjelder yrkesrelevante kurs/seminarer. Stipendet dekker 50 prosent av søkers dokumenterte utgifter (vi dekker ikke utgifter søker får dekket av andre). Det behandles ikke søknader hvor egne utgifter er mindre enn kroner 1500.

Du kan for eksempel søke om støtte til:

• Utdanninger ved universiteter og høgskoler
  • Utdanning ved NOKUT-godkjente fagskoler
  • Utdanninger i videregående skole og grunnskole
  • Etter- og videreutdanninger på ulike utdanningsnivåer
  • Praksiskandidatopplæring
  • Yrkesfaglige kurs

Hva er det som dekkes?

• Kursutgifter/semesteravgift
  • Lærebøker/materiell/kopiavgifter
  • Eksamensutgifter
  • Merutgifter ved opphold utenfor hjemmet (kun overnatting)
  • Kjøp av datatekniske hjelpemidler: 25% dekkes, inntil kr. 2.500. Engangsstøtte
  • Dokumentert påkrevd arbeidstøy, utstyr. 25% dekkes, inntil kr. 2.500. Engangsstøtte

Hvem kan søke?

For å kunne søke stipend, må en ha vært ordinært betalende, yrkesaktivt medlem i minst seks måneder på søknadstidspunktet, eller i lønnet permisjon fra arbeidet (eks. foreldrepermisjon eller utdanningspermisjon). Stipendordningen gjelder ikke lærling, elev, student eller bi-medlemmer.

Hvordan søker jeg?

Søknader tas imot fortløpende gjennom året. Man kan kun søke en gang hvert kalenderår og søknadsfrist er 1. desember hvert år. Normal saksbehandlingstid er cirka tre uker.

Søknaden må senest leveres samme kalenderår som utdanningen/kurset avsluttes. For utdanninger som avsluttes med eksamen eller fagprøve anses det som avslutning av studiet. Dersom du går et flerårig studie, må du søke en gang per kalenderår.

Gå til stipendsiden