Partnerskap mot mobbing inviterer til konferanse

skole mobbing barn lek

skole mobbing barn lek (Foto: Partnerskap mot mobbing)

Det har aldri blitt registrert høyere mobbetall enn i årets Ungdata-undersøkelse, som nylig ble publisert. På årets partnerkonferanse vil du kunne utvikle din kompetanse for å forebygge, avdekke og bekjempe mobbing og krenkelser.

13.08.2024 av Stine Hjerpbakk
Sist oppdatert: 02.09.2024

Partnerskap mot mobbing inviterer til konferansen «Betyr jeg noe?». Tittelen har en dobbel betydning, både fra barns perspektiv og voksnes rolle i møte med barn og unge.

Dato: 29. oktober. Tid: 10.00-15.30. Sted: Clarion Hotel & Congress Oslo Airport
Det er også mulig å følge konferansen digitalt.

Påmeldingsfrist: 15. oktober.

Ta gjerne kontakt med din arbeidsgiver eller lokale fagforening for å undersøke mulighetene for å få dekket reise og deltakeravgift.

Påmelding og mer informasjon: Partnerskap mot mobbing (qondor.com)

På denne konferansen vil du få:

• Kunnskap om foreldres historie, hvordan det oppleves å ikke bli tatt på alvor.
  • Kunnskap om hvordan kommunen hele tiden må jobbe med å sikre en trygg og god skolehverdag for alle.
  • Innblikk i hvordan unge deler bilder på nettet, og hva du som voksen må se etter.
  • Høre hvordan vinner av Benjaminprisen 2023 har jobbet med inkluderingsarbeid og hvordan skolen har involvert lokalmiljøet i arbeidet.
  • Et konkret verktøy gjennom dialogmodellen, og høre hvordan foreldre kan involveres i arbeidet med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø.
  • Høre hvordan du bygger lagfølelse og menneskelige relasjoner.

Mias historie – en historie om hvor galt det kan gå: Mia var bare 12 år gammel da hun tok sitt eget liv etter flere år med mobbing. Foreldrene har i mange år engasjert seg i temaet mobbing på flere arenaer. Mamma Nina Næss forteller Mias historie.

Hva har kommunen lært av historien og dialogen med foreldrene til Mia? Hva er gjort og hva må gjøres fremover - for å trygge ansatte i skolene, skape et trygt og godt skolemiljø for elevene og legge til rette for et tillitsfullt samarbeid med foresatte? Ved Katti Anker Teisberg og Arnfinn Almås, Nordre Follo kommune.

Seksuelle krenkelser og overgrep på internett. Ansvarlige voksne mangler kunnskap om barns bruk av digitale medier. Dessverre blir digitale krenkelser og overgrep en del av mange barns oppvekst. Hanne Andreassen i Kripos gir oss innblikk i det politiet ser, en verden av press og trusler, og hva vi som voksne må være observante på.

Endring i praksis: Stigeråsen skole ble tildelt Benjaminprisen i 2023. Skolen har de siste syv årene jobbet aktivt ut mot Fritidserkæringen med et ønske om å være en bidragsyter i nærmiljøet. Ved Dorthe Margrete Naur (rektor) og Urszula Cieszla-Simonsen (SFO-leder).

Dialogmodellen: Dialogmodellen er en erfarings- og forskningsbasert modell som har som mål å forebygge mobbing gjennom dialog, der ansattes ansvar og foreldre og barns involvering er hovedfokus. Ved Ingrid Lund, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Lagfølelse og menneskelige relasjoner: Roger Finjord er tidligere landslagssjef i kvinnefotball og Stabekk-trener. Hans erfaring som toppfotballtrener kombinert med et ekte engasjement for samspill og arbeidskultur, gir et foredrag som styrker både teamfølelse og individuell motivasjon.

Partnerskap mot mobbing består av 16 organisasjoner, inkludert regjeringen, som står sammen for å gi barn og unge et godt oppvekst- og læringsmiljø. Partnerskapet skal sette arbeidet mot alle former for mobbing på dagsorden og bidra til at barn og unge blir involvert i et helhetlig arbeid for inkluderende oppvekst- og læringsmiljø. Du kan lese mer om partnerskapet og organisasjonene som er tilsluttet her

Mer mobbing enn noen gang før

«Det har aldri blitt registrert høyere mobbetall i en Ungdata-undersøkelse tidligere», sier forsker Anders Bakken.

Ungdata 2024 viser at selv om de fleste trives, er det stadig flere ungdommer som opplever å ha et negativt forhold til skolen. Ti prosent av guttene, og ni prosent av jentene på ungdomsskolen opplyser at de blir utsatt for plaging, trusler eller utfrysing av andre unge på skolen eller i fritiden hver 14. dag, eller oftere.

Tallene fra Ungdata junior – fra 5. til 7. trinn – viser den samme utviklingen. Tallene er høyest på 5. trinn, der 13 prosent av guttene, og 15 prosent av jentene svarer at de blir mobbet på skolen eller i fritiden hver 14. dag, eller oftere.

Vi har en lang vei å gå før alle barn og unge opplever et godt barnehage-, fritids- og skolemiljø uten mobbing.