Arbeidsplassbesøk; Moelv skole

Skolestart

Barneskole (Foto: Ingri Bjørnevik)

Fagforbundet besøkte Moelv skole tirsdag 20. august, og fikk en god omvisning av skolens ulike rom av Sissel Jevne. Ved Moelv skole var årtes skolestart mandag 19. august, vi fikk møte mange skolestartere da vi var innom skolefritidsordningen.

21.08.2024 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 21.08.2024

Marianne Bratsveen ble invitert av Sissel Jevne til en arbeidsplassbesøk ved Moelv skole.

Sissel Jevne og Marianne Brattsveen
Sissel Jevne og Marianne Bratsveen

Moelv skole

Sissel Jevne kunns fortelle at Moelv skole åpnet høsten 2017,  skolen er en sammenslåing av gamle Kilde og Skarpsno skoler

Moelv skole er en semtrumsskole og har omlag 350 elever. Skolen har en visjon om at alle ansatte skal bidra med god læring gjennom gode relasjoner og arbeide for at alle elever skal ha et trygt og godt skolemiljø. Det arbeides også med digitalisering og det profesjonelle læringsfellesskap.

Skolen ligger like ved ungdomsskolen, noe som gjør at det er et godt samarbeid mellom skolene.

Fagforbundet skolepolitikk

Den offentlige fellesskolen legger grunnlaget i utdanningssystemet. Et trygt læringsmiljø er avgjørende for den enkeltes og samfunnets utvikling. ­ Flere yrkesgrupper i skolen er viktig for å styrke laget rundt eleven.

Fagforbundet ønsker en mer helhetlig skoledag, trygge økonomiske rammer og en skole der praktisk og erfaringsbasert læring basert på mesterlæretradisjonen vektlegges, og som sikrer like muligheter for alle. Alle grunnskoleelever må få tilbud om gratis skolemat hver dag. Gratisprinsippet i fellesskolen må ivaretas.

Skolefritidsordningen

Skolefritidsordningen (SFO) må omfatte og tilrettelegge for alle barn, og styrkes som arena for integrering, lek og læring. Barn og unge med særskilte behov må ha tilstrekkelige ressurser både på skolen og i SFO. Fagforbundet mener SFO-tilbudet må ha høy kvalitet i hele landet, og har som mål at tilbudet skal bli gratis.

Hele Laget

Hele laget rundt barna og elevene i oppvekstsektoren må styrkes, blant annet med flere fagarbeidere. Begrepet «Laget rundt eleven» forteller at det er mange ulike yrkesgrupper og ressurser som trengs for å skape den gode oppveksten for et barn. Alle ansatte er avhengig av andre for å gjøre en god jobb. Ulik kompetanse og erfaring skaper bedre forståelse for det
enkelte barn.