Innspill til ny digitaliseringsstrategi

Fra venstre: Christian Danielsen, rådgiver Fagforbundet, Trond Finstad, leder Yrkesseksjonen kontor og administrasjon i Fagforbundet, digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Oldernes Tung, Ap, Iren Luther, leder Yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet, Gunn Karin Gjul, statssekretær, Ap. (Foto: Fagforbundet)

En styrket innsats mot digitalt utenforskap, styrking av IT-kompetansen og IT-sikkerhet i offentlig sektor, at ansatte involveres når kunstig intelligens (KI) tas i bruk, samt nødvendigheten av en ny nasjonal skyløsning for å sikre innbyggernes data i offentlig sektor.

22.08.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 02.09.2024

Dette var Fagforbundets viktigste innspill da de møtte digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Oldernes Tung (Ap) i slutten av august 2024, til hennes arbeid med en ny nasjonal digitaliseringsstrategi.

– En nasjonal skytjenste bør utvikles, etableres og driftes av et offentlig foretak, og ikke settes ut til internasjonale selskap som Microsoft, Amazon eller Google. Det vil sikre staten bedre kontroll over kunnskapen og dataene, sier Trond Finstad, leder for Yrkesseksjonen kontor og administrasjon i Fagforbundet.

– Innbyggernes forventninger til offentlige tjenester er høye, både når det gjelder åpningstider, responstid og kvalitet. Dette digitaliseringstrykket må møtes med gode og inkluderende prosesser for de ansatte. Arbeidet med tillitsreform bør styrkes med konkrete prosesser som også inkluderer bruk av ny digital teknologi, sier han.

Styrket innsats for å motvirke digitalt utenforskap

– Digitalt utenforskap er et samfunnsproblem. Samtidig som mange offentlige tjenester digitaliseres, mange innbyggere ikke har tilstrekkelige digitale ferdigheter. Noen mangler også egen tilgang til internett. I helsetjenestene sliter mange utsatte grupper med å få tilgang på opplysninger om seg selv, for eksempel innen rus og psykiatri. Prosjektet «Digihjelpen» mot digitalt utenforskap, som KS og statlige myndigheter samarbeider o, er bra, men må også styrkes. Vi foreslår å ansette egne digitale verter i kommunene som kan bistå innbyggerne med digitale utfordringer og ansvaret for oppfølging bør ligge nær der innbyggerne er, sier Iren Luther, leder for Yrkesseksjonen helse og sosial.

Videre satsning på KI

– Ansatte må bli involvert i hele prosessen med utvikling og innkjøp og når KI skal tas i bruk. Involvering av de ansattes organisasjoner må sikres på alle nivåer, fra helt lokalt til arbeid med nasjonale anbefalinger. Personell som skal ta i bruk KI-løsninger må kunne være trygge på at løsningene er til å stole på, både i løsningenes håndtering av sensitive personopplysninger og at løsningene faktisk leverer det de lover med tanke på pasientsikkerhet. Skal vi klare dette må de ansatte og de ansattes organisasjoner ha reell involvering i hele prosessen, fastslår Luther.

IT-kompetanse og IT-sikkerhet

– Vi i Fagforbundet har gjennom faglig råd for IT og medieproduksjon tatt initiativ til å etablere et nytt fagbrev i IT-sikkerhet og vi håper dette er noe både myndighetene, offentlig og privat sektor ser verdien av. Det må også komme på plass skoleringstiltak når det gjelder IKT-sikkerhet for alle ansatte i offentlig sektor, det disse ansatte som er førstelinjen i cyberforsvaret, avslutter Finstad.