Realkompetanse bør være grunnlag for å ta videreutdanning i psykososialt arbeid

(Foto: Pixabay)

Fagforbundet mener at også ansatte som ikke har bachelorgrad må kunne søke til ny tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge. Skal man få til tverrfaglig samarbeid til det beste for barn og unge, er det også helt sentralt at studenter får kunnskap om hvilken grunnkompetanse ulike yrkesgrupper sitter på.

22.08.2024 av Stine Hjerpbakk
Sist oppdatert: 22.08.2024

Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge ble etablert i 2007 på oppdrag fra Helsedirektoratet, og skal fra høsten 2025 over i ordinær drift.  Formålet har vært å tilby en praksisnær videreutdanning for ansatte med helse- og sosialfaglig eller pedagogisk utdanning med relevante arbeidsoppgaver inn mot fagområdet barn og unge mellom 0-23 år (Kunnskapsdepartementet.no).

Utdanningen skal gi kompetanse innen tverrsektorielt og tverrfaglig arbeid for å fremme barn og unges psykiske helse og trivsel. Målet er blant annet å styrke kunnskap om samarbeid og koordinering av tjenester.

Kunnskapsdepartementet har sendt utkast til forskriften for utdanningen på høring.

Fagforbundet vil understreke viktigheten av at flest mulig som jobber med barn og unge på ulike arenaer har anledning til å søke dette viktige studiet. Mange av våre medlemmer har lang erfaring fra arbeid med barn og unge, men uten at de har formell utdanning. Vi mener derfor søkere også må kunne bli tatt opp til studiet på grunnlag av en realkompetansevurdering.

En undersøkelse gjort blant Fagforbundets medlemmer som er skolemiljøansatte (ansatte i skolen som jobber elevrettet, men som ikke er utdannet lærere) (NIFU 2023:15), viser at halvparten ikke er godt inkludert på skolens samarbeidsarenaer og under halvparten sier at skolen har utarbeidet en plan for hvordan deres kompetanse kan utnyttes. Dette, mener mange, skyldes en manglende kunnskap om hvilken kompetanse ansatte, og da spesielt fagarbeiderne, faktisk sitter på.

For å best mulig kunne jobbe tverrfaglig, bør forskriften til det nye studiet, inkludere et kunnskapskrav om hvilken grunnkompetanse relevante yrkesgrupper har, og hva de ulike yrkesgruppene/sektorene som det er relevant å samarbeide og koordinere tjenester sammen med, kan tilføre fellesskapet.

Les mer om studiet og høringen her