– Dyrepleiernes lønn må opp

Caroline L. Weedon Heide, forhandlingsleder for NHO Mat og Drikke og Ingunn Reistad Jacobsen, forhandlingsleder for Fagforbundet (Foto: Fagforbundet)

– Lønna til de som jobber på dyreklinikker og dyresykehus er altfor lav, og målet vårt er å heve lønna mest mulig, sier forhandlingsleder Ingunn Reistad Jacobsen.

23.08.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 23.08.2024

Fagforbundet leverte fredag 23. august krav til NHO for dyrepleiere og klinikkassistenter.

– Mange i Norge har kjæledyr, og behovet for godt kvalifiserte ansatte øker. Grunnet blant annet lav lønn, er det mye utskifting i yrket, sier Ingunn Reistad Jacobsen, leder i Yrkesseksjonen samferdsel og teknisk.

For å bli dyrepleier må man ha bachelorutdanning. Det er like lang utdanning som sykepleiere, men lønnsforskjellen er stor. Mange dyrepleier har etterutdanning innen anestesi, smertelindring, tannpleie, rehabilitering for å nevne noe. Dyrepleier er en beskyttet tittel, og krever autorisasjon. Klinikkassistenter har også en viktig rolle på klinikkene.

– Vi ser at stadig flere dyrepleiere blir medlem i Fagforbundet, og det gir oss mer muskler inn i forhandlingene – og vi har plass til  flere. Jeg oppfordrer alle som jobber på en dyreklinikk eller dyresykehus til å melde seg inn, da kan de være med å kjempe for en anstendig lønn, oppfordrer Reistad Jacobsen.