Spørsmål og svar til ny opplæringslov

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet har fått flere henvendelser om den nye opplæringsloven, her har vi samlet noen av spørsmålene og svarene.

25.08.2024
Sist oppdatert: 29.08.2024

Leder av nasjonal yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst May-Britt Sundal presiserer at mange av endringene i ny opplæringslov vil kreve drøftinger mellom de lokale partene. Hun har sammen med Fagforbundets advokater svart på noen av spørsmålene fra våre medlemmer.

Personalet i skolen

I den nye opplæringsloven har man i kapittel 17 satt krav til at skoleeier skal sørge for rett og nødvendig kompetanse i skole. Dette kravet er nytt, Sundal håper denne kan gi partene lokalt mulighet til å diskutere hvilken kompetanse skolen trenger utenom undervisningskompetanse.

I ny opplæringslov § 17-6 Faglig ansvar for opplæringa og bruk av anna personale i opplæringen enn de som er tilsett i lærerstilling. Denne paragrafen presiserer at de som blir ansatt i lærerstillinger, skal ha relevant lærerutdanning. Men om andre ansatte kan hjelpe til i opplæringen, da må skoleeier sørge for at de får nødvendig veiledning av en med undervisning kompetanse.

Midlertidig ansatt i undervisningsstilling

Fagforbundet har fått spørsmål om man blir midlertidig ansatte i en undervisningsstilling, blir lønna som en ufaglært lærer, har man da krav på veiledning etter opplæringsloven § 17-6, eller må dette forhandles frem lokalt?

Svar; I § 17-6 står det «anna personale». Det er ikke begrenset til faste ansettelser, altså antar Sundal at det gjelder også midlertidig ansatte. Det er alltid kun en som er tilsatt i lærerstilling som kan ha ansvaret for opplæringen. Andre ansatte kan hjelpe til med praktiske og sosiale utfordringer i selve opplæringen (Prop 57 L (2022-2023) merknad til § 17-6.

Intensiv opplæring

May-Britt Sundal er spent på om kravene i  kapittel 11; tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging vil gjøre at flere elever fullfører og består grunnskolen. .

I ny opplæringslov § 11-3 intensiv opplæring på 1. til 4. trinn, er for elever som står i fare for ikke å ha forventa progresjon i lesing, skriving eller rekning, raskt får egen intensiv opplæring. Dersom det er best for eleven, kan den intensive opplæringen i en kortere periode gis som egenundervisning.

Fagforbundet har fått spørsmål om når ansatte uten undervisningskompetanse får ansvar for denne egenundervisningen, vil dette være å hjelpe til i undervisningen eller er det undervisning?

Svar; Dette er en plikt for kommunen å tilby slik opplæring for eleven (ikke korresponderende rett) og det regulærere ikke direkte her hvem som skal gi undervisningen.

Kommunen gis et profesjonelt handlingsrom og det er ikke ett enkeltvedtak. Gitt sammenhengen i loven kan man anta at det være person med lærerutdanning se henvisning til forarbeider over. Det kan gjøres unntak etter § 11-9

Personlig assistanse

Ny opplæringslov 11-4 personlig assistanse; elever har rett på den personlige assistansen de trenger for å kunne delta i opplæringen og får tilfredsstillende utbytte av den. Denne rettigheten handler ikke nødvendigvis om å nå mål i fagene, men er forutsetninger for at elevene skal få utbytte av opplæringen.

May-Britt Sundal presiserer at det ikke er krav i loven om en konkret kompetanse for gjennomføringen av personlig assistanse. I slike saker må skoleeier  sammen med partene diskutere hvilken kompetanse som trengs for at eleven skal få oppfylt retten til tilrettelegging. Siden mange kommuner sliter med dårlig økonomi, skjer det nedbemanninger.

Om en kommune skal nedbemanne antall ansatte som jobber som «personlig assistanse», hva skal vektlegges ansiennitet eller kompetanse?

Svar; Her gjelder hovedtariffavtalen i KS punkt 3.3. Ansiennitet under ellers like vilkår.

Ny opplæringslov § 11-9 presiserer at lærere skal som hovedregel gi individuelt tilrettelagt opplæring, ny lov åpner for at personer med universitets- eller høyskoleutdanning som gjør dem særlig egnet til å ivareta behovet til eleven, men som ikke er lærer, kan gi individuelt tilrettelagt undervisning. For de ansatte som i dag ikke er kvalifiser for å gi individuell tilrettelagt undervisning, får mulighet til å bli kvalifisert ved at skoleeier legger til rette for dette.

Godt og trygt arbeidsmiljø

• Hvilket ansvar har arbeidsgiver for å sikre at alle ansatte har et godt og trygt arbeidsmiljø?
  • Svar; Arbeidsgiver skal sikre at alle ansatte har et godt og trygd arbeidsmiljø
  • Har alle skoleansatte denne rettigheten til et godt og trygt arbeidsmiljø?
  • Svar; Ja, også de som jobber i SFO/AKS
  • Hvilke krav kan ansatte stille til debrifing om hendelser skjer?
  • Svar; Avhengig av hendelsen og den konkrete situasjonen. Derfor er det viktig at partene lokalt har dette viktige punkte med i sine HMS-planer

Ordenstiltak og skadeforebygging

May Britt Sundal sier hun har fått henvendelser fra medlemmer og tillitsvalgte om at det er en økning i antall uheldige hendelser i skolen.

Sundal håper kapittel 13 om ordenstiltak og skadeforebygging m.m. kan sette mer fokus på forebygging, da opplæringslov § 13-3 sier at skoleeier skal sørge for at skolen, leksehjelpen og skolefritidsordningen driv et kontinuerlig og systematisk arbeid for at det ikke skal oppstå situasjoner der ansatte må gripe inn fysisk mot elever.

Partene lokalt må diskutere hvordan dette kan gjøres på de enkelte skolen, May-Britt Sundal viser til veilederen som de nasjonale myndigheter har vært med å utarbeidet.

Veileder

Veilederen «Forebygging av vold og trusler i skolen» er skreddersydd for deg som jobber i skolen, og et supplement til Arbeidstilsynets generelle veileder «Risikovurdering – vold og trusler».

Les mer om vold og trusler på Arbeidstilsynets nettsider

Med denne veilederen vil vi gjøre det enklere å gjennomføre forebyggende arbeid i hverdagen. Her finner dere gode verktøy for å kartlegge, gjennomføre og dokumentere risikoer på deres skole. Veilederen er laget for alle som jobber i skolen og kan brukes av ledelse, arbeidsmiljøutvalg og andre arbeidsmiljøgrupper, skriver KS på sin hjemmeside.

Partsamarbeid i skolen

Fagforbundet og de andre partene i skole-Norge vil fortsetter samarbeidet om trusler og vold i skolen, og vil komme med flere leveranser for å støtte skolenes arbeid med å forebygge, håndtere og følge opp vold og trusler.

Her finner du en presentasjon av veilederen,  Les hele veilederen her (PDF) Fagforbundet håper veilederen kan brukes  i det lokale informasjonsarbeidet.