Lovende planer for en mer praktisk skole

Mette Nord, leder i Fagforbundet og LO Kommune

Mette Nord, leder i Fagforbundet og LO Kommune (Foto: Lars Helgerud/Fagforbundet)

– Det er virkelig behov for å ta grep for å løfte elevenes trivsel og læring. Mer praktisk undervisning vil både gjøre at mange elever blir mer motiverte og lærer mer. Med forslagene som løftes frem her, tar regjeringen problemstillingene i skolen på alvor, sier leder i Fagforbundet Mette Nord.

13.09.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 13.09.2024

Fredag 13. september la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) fram stortingsmeldingen «En mer praktisk skole - bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. -10. trinn».

– Dette er endringer i skolen vi har vært opptatt av å få på plass. Det er for lite praktiske fag og undervisning i skolen. Landet trenger mange fagarbeidere framover. Det at praktisk kunnskap verdsettes og løftes mer allerede i grunnskolen kan være med å løfte statusen og interessen for fagarbeid, sier Nord.

Praktiske valgfag i 5. klasse

– Vi har jobba lenge for å at det skal være praktiske valgfag allerede i 5. klasse. Det applauderer vi at skal komme! Det er på dette trinnet at undervisninga blir mer teoretisk generelt. Nettopp derfor er det viktig å sikre at de som blir motivert av og lærer av «å gjøre», får utfolde seg og oppleve mestring.

Skal skolen bli mer praktisk, er det også behov for å se nærmere på hva som hindrer dette i dag. For eksempel bør det utredes om det er kompetansen i skolen eller vurderingsformene, som for eksempel eksamen, som utfordrer praktisk og variert undervisning.

Kompetanseløft

– Mange skoler sliter med å få nok kvalifisert lærere i undervisningsstillinger. Barne- og ungdomsarbeidere bør få tilbud om å videreutdanne seg til yrkesfaglærere. Dette vil gi flere kvalifisert ansatte med en praktisk kompetanse i skolen, påpeker Nord.

Hun er også opptatt av at det må komme på plass penger til å sikre at det er hensiktsmessige lokaler på skolene til å gjennomføre praktisk undervisning, og forventer at dette ivaretas i kommende statsbudsjett.