BPA-streiken handler om lik lønn for likt arbeid

De streikende fra første uttak er på besøk i Fagforbundets hovedkvarter.

De streikende fra første uttak er på besøk i Fagforbundets hovedkvarter. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Brukerstyrte personlige assistenter (BPA) i NHO-organiserte bedrifter har hele Fagforbundet i ryggen i den historiske streiken for lik lønn for likt arbeid.

19.09.2024 av Uttalelse fra Fagforbundets landsstyre 19. september
Sist oppdatert: 25.09.2024

Vi strakk oss langt i meklingen natt til torsdag 12. september. Da det først ble streik, sikret vi et trygt streikeuttak, slik at vi ikke setter liv og helse i fare. Mandag 23. september trappes streiken ytterligere opp.

Fagforbundets landsstyre kan ikke akseptere at de som jobber som BPA i NHO-bedrifter skal tjene dårligere enn de som jobber for virksomheter i andre tariffområder. Brukerstyrte personlige assistenter gjør viktig jobb. Innsatsen deres gjør det mulig for mange å kunne bo hjemme selv om de trenger hjelp i hverdagen sin.

Lik lønn for likt arbeid er et selvfølgelig krav og ett av de eldste kravene til Fagforbundet og norsk fagbevegelse. Derfor kunne vi ikke gjøre annet enn å gå ut i streik da NHO Geneo nektet å gi våre medlemmer lik lønn for likt arbeid.

De med lave inntekter blir hardest rammet av økte priser og høy rente. Derfor har det vært viktig for Fagforbundet å sikre de som jobber som BPA et rettferdig lønnsoppgjør, på nivå med frontfaget, og med et godt generelt tillegg. Vi vil øke medlemmenes kjøpekraft, og det holder vi fast ved. Et annet viktig krav er at folk skal få bedre betalt når de har opparbeidet seg erfaring. Derfor hadde vi krav om innføring av ansiennitetsbestemmelser.

Vi vet at flere berørte støtter streiken og den rettferdige kampen vi kjemper. Pårørende er innstilt på at de kanskje må ta et ekstra tak selv på grunn av streiken. Det er en belastning for dem det gjelder, men vi får høre fra pårørende at også de vil at de brukerstyrte personlige assistentene skal ha rettferdige lønns- og arbeidsvilkår. De streikende skal også vite at de har hele Fagforbundet, med mer enn 410.000 medlemmer, i ryggen.