En helhetlig innsats for barn og unge
Stortingsmelding 34 – En mer praktisk skole I en tid hvor skolemiljøet står overfor stadig nye utfordringer, er det avgjørende å se på hvordan vi kan forbedre læring, motivasjon og trivsel blant våre barn og unge. Stortingsmelding 34 (2023–2024) tar tak i nettopp dette, med en helhetlig tilnærming som setter eleven i sentrum og styrker laget rundt dem.
25.09.2024
av
Janne Bjørnerås, leder av yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 25.09.2024
Hverdagsheltene i skolen
Barne- og ungdomsarbeidere er ofte de usynlige heltene i skolehverdagen. De er der når elevene trenger en ekstra hånd, en oppmuntrende kommentar eller bare noen som lytter. Deres rolle strekker seg langt utover klasserommet, og de bidrar til å skape et trygt og støttende miljø hvor elevene kan trives og utvikle seg. Fagforbundet mener det er på høy tid at vi anerkjenner deres uvurderlige innsats og gir dem de verktøyene de trenger for å fortsette sitt viktige arbeid.
Laget rundt eleven: Samarbeid for suksess
For å sikre at alle elever får den støtten de trenger, er det essensielt med et sterkt samarbeid mellom ulike yrkesgrupper i skolen. Dette inkluderer lærere, spesialpedagoger, skolehelsetjenesten, og selvfølgelig barne- og ungdomsarbeidere. Sammen utgjør de laget rundt eleven, som sørger for en helhetlig og tilpasset opplæring. Stortingsmelding 34 legger stor vekt på å styrke dette samarbeidet, slik at vi kan møte elevenes behov på en best mulig måte. Det er jammen på tide, og Fagforbundet er glad for at dette er et av tiltakene.
Forebygging og tidlig innsats: Nøkkelen til suksess
En av hovedstrategiene i meldingen er forebygging gjennom tidlig og samordnet innsats. Barne- og ungdomsarbeidere er ofte de første som oppdager tegn på at en elev trenger ekstra støtte. Ved å jobbe tett med lærere og andre fagpersoner kan de bidra til å sette inn tiltak tidlig, før problemene vokser seg større. Dette er ikke bare viktig for den enkelte elev, men også for å skape et bedre skolemiljø for alle.
Kompetanseutvikling: Investering i fremtiden
For å styrke laget rundt eleven, legger meldingen vekt på kompetanseutvikling blant alle yrkesgrupper i skolen. Dette innebærer blant annet å øke kunnskapen om hvordan man best kan støtte elever med ulike behov, og å utvikle ferdigheter som fremmer et inkluderende læringsmiljø. Ved å investere i de ansattes kompetanse, investerer vi også i elevenes fremtid.
Stortingsmelding 34 understreker viktigheten av en helhetlig tilnærming til elevenes læring og trivsel. Barne- og ungdomsarbeidere er en uunnværlig del av laget rundt eleven, og deres innsats er avgjørende for å skape en skolehverdag hvor alle elever kan oppleve mestring og tilhørighet. Ved å styrke samarbeidet, satse på forebygging og tidlig innsats, og investere i kompetanseutvikling, legger vi grunnlaget for en skole hvor alle elever kan trives og utvikle seg.