Vant viktigste Leder-prisen 2024

Prisvinner

Anne Gundersen og May-Britt Sundal (Foto: May-Britt Sundal)

Onsdag 25. september ble året viktigste leder-pris delt ut. Årets vinner er Anne Gundersen, enhetsleder ved Sand barnehage i Nord-Odal kommune. Med prisen Viktigste leder ønsker Skolelederforbundet å hedre dyktige ledere i oppvekstsektoren.

26.09.2024
Sist oppdatert: 26.09.2024

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordin delte ut prisen. Årets vinner fikk prisen for sitt tydelige, inkluderende og omsorgsfulle lederskap. Anne Gundersen ble Viktigste leder 2024. Hun har fått anerkjennelse for sitt tydelige, inkluderende og omsorgsfulle lederskap. Juryen fremhevet hennes evne til å skape et miljø der både barn og ansatte føler seg sett og hørt.

Podkast: Møt Norges viktigste leder

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun la vekt på at gode barnehage- og skoleledere er avgjørende viktig for at barna skal lære, trives og ha det bra, hun understreket viktigheten av å anerkjenne de som står i frontlinjen for barns læring og utvikling.

Informasjon om prisen

Viktigste Leder prisen deles ut annethvert år til en leder i forbindelse med Skolelederforbundets konferanse viktigste leder. Alle kan nominere kandidater til prisen.

Prisen skal gå til en leder som har gjort en ekstraordinær innsats. Prisen gis for allerede utført innsats og kan ikke søkes til planlagte prosjekter.

Årets jury bestod av:

• Lars Runar Zahl-Jensen, KS
  • Petter Andreas Lona, Elevorganisasjonen
  • Ståle Kalkvik, FUG
  • Tomas Breidablik Reikvam, Skolenes Landsforbund
  • May-Britt Sundal, Fagforbundet
  • Stig Johannessen, Skolelederforbundet

Skolelederne ønsker med prisen å løfte ledere i skolen og barnehagen. De mener Kommunene må gi ledere i oppvekstsektoren handlingsrom til å utøve godt lederskap. Samfunnsoppdrag er stort, om det skal løses trenger partene å stå sammen. Dette var bakgrunnen til at partene i sektoren ble invitert til å være med i juryen.

Anne Gundersen takker

Gundersen var rørt da hun mottok prisen og uttrykte stor takknemlighet for anerkjennelsen.

– Jeg er utrolig beæret over å motta denne prisen. Men dette er også en pris til hele teamet mitt på Sand barnehage. Vi har oppnådd dette sammen, og det er samarbeidet vårt som gjør oss sterke, sa en ydmyk og glad prisvinner.

Dette er en stor dag for Anne Gundersen, Sand barnehage og det er en stor inspirasjon for alle de viktigste lederne i Norge som daglig bruker sitt engasjement og tydelige lederskap  å sette barn unge, og ansatte i sentrum.

Det må være tillit mellom ledelse og ansatte

May-Britt Sundal gratulerer årets vinner, og har fått bekreftet fra lokal fagforening at prisen er veldg fortjent, hun er veldig godt likt lokalt. Fagforbundet mener det er viktig med et godt samarbeid mellom ansatte og ledelse, vi mener dette vil bidrea til trygghet for begge parter. En leder med tillit til sine ansatte delegerer myndighet og gir handlingsrom til hver enkelt. Slik får de ansatte mer tid og større rom til å utøve faget og bruke godt faglig skjønn til det beste for innbyggerne, enten alene eller sammen med kollegaer eller ledere.