Hvorfor og hvordan lage årsturnus?

turnushefte forside med bilde av kalender

Årsturnus har mange gode sider, akkurat som dette heftet. (Foto: Fagforbundet)

Årsturnus er en ikke-rullerende arbeidsplan som kan være et godt virkemiddel for å organisere virksomheten med flere heltidsstillinger og faglig forsvarlig bemanning ut fra oppgaver og aktiviteter til enhver tid. Nå kan du laste ned eller bestille veileder for årsturnus.

26.09.2024
Sist oppdatert: 26.09.2024

Andre positive effekter kan være bedre arbeidsmiljø og redusert sykefravær. Årsturnus kan dessuten bidra til bedre tilpasning av bemanning etter svingninger i bemanningsbehovet.

Dette heftet går igjennom momenter som det er viktig å være kjent med i forbindelse med planlegging og utarbeidelse av årsturnus.

Hva er årsturnus?

Årsturnus er en ikke-rullerende arbeidsplan som strekker seg over 52 uker. All arbeidstid og fritid planlegges for 52 uker frem i tid. Det kan også planlegges etter kalenderen for en kortere periode enn ett år. Da brukes gjerne begrepet «kalenderplan». I denne veilederen brukes årsturnus gjennomgående, men de samme vurderingene kan legges til grunn ved planlegging for en kortere periode enn ett år. Med «årsturnus» er det i denne beskrivelsen ikke ment noe annet enn «arbeidsplan» etter arbeidsmiljøloven § 10-3.

Hensikten med en årsturnus er blant annet å sikre

• faglig forsvarlig bemanning ut fra oppgaver og aktiviteter til enhver tid
  • bedre samordning og samarbeid mellom enheter og personalgrupper
  • mer forutsigbare arbeidsplaner for de ansatte
  • bedre oversikt for virksomhetens ledelse
  • redusert behov for ekstravakter, mertid og overtid
  • bedre kostnadskontroll
  • tid til kompetanseutvikling og forskning
  • god fordeling av arbeid på «ubekvem arbeidstid»

Gå til materielldatabasen for å laste ned heftet

turnushefte

Samarbeider om heltid

Fagforbundet, KS, FO, Delta og Norsk Sykepleierforbund arbeider sammen for å utvikle en heltidskultur i helse- og omsorgssektoren. En heltidskultur er avgjørende for å sikre kvalitet, bedre arbeidsmiljø og tilstrekkelig kompetanse i tjenestene.