Tannhelseutvalget la fram sin utredning

Iren Luther (t.v.), leder i yrkesseksjon helse og sosial og Jeanette Romslo (t.h.), leder av Fagforbundet Ung, sammen med helseminister Jan Christian Vestre under lanseringen av rapporten (Foto: Fagforbundet)

Utvalget anbefaler en universel tannhelseordning hvor «hele befolkningen gis rett til nødvendige tannhelsetjenester».

26.09.2024
Sist oppdatert: 26.09.2024

Det var et samlet utvalg som anbefalte en universell tannhelseordning. Utvalgets leder,  Evy-Anni Evensen, mener det er helt nødvendig å definere klart hva nødvendige tjenester vil innebære.

Utvalget kom med 40 forslag, blant annet likeverdig tilgang til tannhelsetjenester for alle, god kvalitet, samhandling og styring og tannhelsedata som grunnlag for planlegging og styring.

De mener også at tannhelsetjenesten bør harmoniseres og bli lik den øvrige helsetjenesten. Det må bli større samhandling mellom offentlig og privat helsetjeneste, samt en større regulering av private tjenester.

Kurt Rønning  nestleder Yrkesseksjon Helse og Sosial i Fagforbundet
Kurt Rønning, Fagforbundets representant i utvalget (Foto: Birgit Dannenberg)

Helseminister Vestre viste til regjeringsplattformen som sier at man gradvis vil utvide det offentlige tannhelsetilbudet. Han understreket samtidig behovet for å utjevne de sosiale forskjellene i befolkningen og la vekt på at det skal være likeverdige tilgang på helsetjenester.

Kurt Rønning satt i utvalget på vegne av Fagforbundet.

– Jeg er fornøyd med det grundige arbeidet som er gjort, og at vi har fått satt søkelys på behovet for likeverdige tjenester for alle, sier Rønning.

Nå vil utredningen bli sendt ut på høring, og Fagforbundet vil jobbe videre med denne.

Du kan lese hele utredningen på regjeringen.no.