Medlemskap i Norsk Brann- og Redningsforum for Fagforbundets medlemmer

Logo Norsk Brann- og Redningsforum

Logo Norsk Brann- og Redningsforum (Foto: Norsk Brann- og Redningsforum)

Fagforbundet oppfordrer alle fagforeninger til å melde inn alle medlemmene sine som er ansatt i brann- og redningsvesenet eller en 110-sentral i Norsk Brann- og Redningsforum (NBRF). NBRF er en selvstendig organisasjon for medlemmer i Fagforbundet som jobber i brann, forebygging eller nødalarmering. Forumet engasjerer seg i tariffsaker, brannfaglige og politiske spørsmål med mål om gode vilkår for en tjeneste med høy kvalitet.

30.09.2024 av Torgeir Holm
Sist oppdatert: 30.09.2024

Forumet gir Fagforbundet råd i aktuelle saker for yrkesgruppene og er en pådriver for at Fagforbundet ivaretar fagområdet. Forumet har også kontakt med myndigheter og avgir høringssvar i saker av betydning for medlemmene.

Styrmedlemmer i NBRF utgjør forhandlingsutvalg til særavtalen SFS 2404 (Brannavtalen) sammen med forhandlingsenheten i Fagforbundet.

Forumet avholder årsmøte og medlemsmøte i forbindelse med Fagforbundets brannkonferanse. Disse dagene er derfor en viktig møteplass for medlemmer og tillitsvalgte i Fagforbundet innen brann og redning.

Ketil Sivertsen er leder av Norsk Brann- og Redningsforum (nbrf.no)

Innmelding i Norsk Brann- og Redningsforum

Det er fagforeningene som melder inn sine medlemmer i tjenesten i NBRF. Foreningene melder inn medlemmene kollektivt til 60 kr pr medlem.

Medlemskap gir adgang til årsmøte og medlemsmøte med stemmerett, rådgivning for tillitsvalgte med brannfaglig kompetanse fra hele landet og innvirkning på sentrale avtaler om lønn og arbeidsvilkår.

Faktura for innkreving av kontingenten for 2024 ble sendt ut i sommer.

Bakgrunn

Norsk Brannmannsforum ble etablert i 1992. Bakgrunnen for dette var at Norsk Kommuneforbund vedtok å legge ned yrkesutvalgene, noe mange mente ville gi dårligere ivaretakelse av brannyrket i forbundet. Fra 1993 hadde forumet avtale med Norsk Kommuneforbund (og senere Fagforbundet) om at medlemskap i NBRF forutsatte medlemskap i Norsk Kommuneforbund (Fagforbundet).

I 2022 endret Norsk Brannmannsforum navn til Norsk Brann- og Redningsforum.

Nyttig med en egen organisasjon

Brann- og redningstjenesten er et komplekst område i Fagforbundet, på grunn av de ulike måtene tjenesten er regulert og organisert.

• Egen sentral særavtale og lokale særavtaler
  • Egne brannkorpsforeninger i deler av landet
  • Ulike organisasjonsformer, som ofte innebærer store brannsamarbeid over kommunegrensene
    • kommunalt brannvesen
    • vertskommunesamarbeid
    • IKS
  • Inndeling i heltid- og deltidsbrannvesen
  • Ulike tilknytningsformer for medlemmene i deltidsbrannvesen, som i noen tilfeller er medlemmer av Fagforbundet i heltidsjobben og noen ganger er medlem av andre LO-forbund eller uorganiserte.

- Summen av alle disse faktorene gir mange variasjoner og gjør at det er en fordel for Fagforbundet med tett samarbeid med en egen organisasjon som ivaretar brann- og redning særskilt, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk Ingunn Reistad Jacobsen.

Ettersom brannområdet kan virke uoversiktlig for tillitsvalgte i Fagforbundet, kan tillitsvalgte ha nytte av noen å ta kontakt med for bistand. Forumet kan peke tillitsvalgte i riktig retning (kompetansesenter, hvilke avtaler som gjelder og kontakt med ressurspersoner innenfor bestemte områder m.m.).