Nok bemanning vil gjøre behovet for fysisk inngripen mindre

May-Britt Sundal, leder for Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fagforbundet har svart på forslag til regler om bruk av fysisk inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever.

01.10.2024 av Ingri Bjørnevik, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 01.10.2024

Alle barn har rett på en trygg skoledag, og ansatte har rett til et trygt arbeidsmiljø, og skoleeier har etter opplæringsloven plikt å sørge for at det på alle skoler gjennomføres et kontinuerlig og systematisk arbeid for at denne rettigheten ivaretas. Tilbakemeldinger fra medlemmer er at de ikke opplever at skoleeier ivaretar deres arbeidsmiljø. Det skyldes primært at dårlig kommuneøkonomi gjør det vanskelig å ha nok bemanning til å kunne forhindre at elevene utagerer og uheldige hendelser skjer.

Forebygge vold og trusler i skolen

Mange skoler har system for partsamarbeid og vernetjeneste for å ha et mer kontinuerlig og systematisk forebyggende arbeid. Nasjonalt har partene samarbeidet om å lage en veileder for risikovurdering av vold og trusler i skolen, inkludert SFO. Veilederen prøves nå ut i flere fylkeskommuner og kommuner.

Veileder for å forebygge vold og trusler i skolen

Styrk kommuneøkonomien

Fagforbundets tillitsvalgte melder om antall årsverk i oppvekstsektoren blir redusert på grunn av kommuneøkonomien. Istedenfor å satse på de unge blir kommunene nødt til å kutte ned i oppvekstsektoren. Befolkningen blir eldre, men det må ikke forringe det kommunale tilbudet for barn og unge.

Fagforbundets medlemmer er bekymret for økt bruk av fysisk inngripen og tvang i SFO og skole når bemanningen reduseres. Redde og utrygge barn har lettere for å utagere overfor medelever og ansatte.

Kompetanse

Fagforbundet forutsetter at lovendringene om fysisk inngripen i skolen skal gi ansatte opplæring i hvordan loven skal tolkes;
    - Opplæringen av de ansatte må være differensiert og ta utgangspunkt i de ulike
situasjonene som kan oppstå.
   - Eier, ansatte, elever og foresatte må få felles forståelse av loven, og hvordan den vil
bli praktisert lokalt. (lokalt partsamarbeid)
   - De ansatte må få kunnskap om hvordan krenkelser og forstyrrelser kan forebygges
og unngås.
   - De ansatte må ha kunnskap til å ivareta det enkelte barns rettigheter gjennom hele
skoledagen.

Godt og trygt skolemiljø og arbeidsmiljø

Alle barn har rett på en trygg skoledag, og ansatte har rett til et trygt arbeidsmiljø.
Skoleeier har etter Opplæringsloven plikt til å sørge for at det på alle skoler gjennomføres
et kontinuerlig og systematisk arbeid for at denne rettigheten ivaretas.

- Fagforbundets medlemmer opplever ikke at deres rett til et trygt arbeidsmiljø blir
ivaretatt av skoleeier.
- Vernetjenesten sammen med lokale tillitsvalgte må ha et system for kartlegging og
risikovurdering for å forebygge vold og trusler i skolen.
- Lav bemanning gjør det vanskelig å forebygge uheldige hendelser og utagering.
- Fagforbundet frykter at ytterligere svekkelse av kommuneøkonomien vil bidra til
mindre trygghet for elevene og forverring av arbeidsmiljøet for de ansatte.
- Med denne lovendringer må skolemyndighetene gi de ansatte tid og rom til å sette
seg inn i både de praktiske og etiske konsekvensene av lovendringen.

Bruk av tvang og makt

Fagforbundet mener at bruk av tvang og makt i skolen bør tenne alle varsellamper. Derfor er vi også opptatt av at ansatte skal sikres skolering, og at det er nasjonal kontroll både på opplæringen og utøvelsen av fysisk inngripen. Om bruk av fysisk inngripen skyldes økonomiske forhold, må dette føre til endringer i finansiering av fellesskolen.

Fagforbundet er enig i at forstyrrelser i undervisningen i utgangspunktet må håndteres med en faglig-pedagogisk tilnærming. Det kan i noen tilfeller også håndteres i samhandling med andre yrkesgrupper.

Barn er ulike, og vil reagerer ulike på ulike hendelser. Vi viser til rapporten fra Redd Barna som oppgir at én av fem barn har opplevd fysisk vold fra en voksen i hjemmet. Det vil si at i en SFO med 50 barn, så er det 10 av dem som opplever å bli slått, sparket eller en annen form for vold. På en skole med 200 barn, så er det snakk om 40 barn. Ansatte i SFO og skole må ha mer kompetanse om hvordan de kan hjelpe disse barna med å sette ord på hva de opplever.

Skolemiljøansattes rolle og kompetanse i laget rundt eleven.

NIFU rapporten 2023:21 viser at nesten halvparten av yrkesgruppene i skolen, som ikke er undervisningspersonell, ikke inkluderes i skoleleders kompetanseplaner. Tallene for ansatte i SFO er enda mer bekymringsfulle.

Hele laget må inkluderes i kompetanse- og karriereutvikling

Hele personalgruppa i skolen, inkludert SFO-ansatte, må inkluderes i det nasjonale systemet for kompetanse- og karriereutvikling. Ifølge høringsnotatet fra Kunnskapsdepartementet skal kommune og fylkeskommune sørge for at skolen, leksehjelpa og SFO driver et kontinuerlig og systematisk arbeid for at det ikke skal oppstå situasjoner der ansatte må gripe inn fysisk mot elever. Det kreves at skolen skal dokumentere hvert fysisk inngrep. Den ansatte skal melde fra til rektor, og rektor skal melde fra til foreldre. Om hendelsen gjentar seg skal rektor melde fra til kommunen eller fylkeskommunen.

Dokumentasjonsplikt

Fagforbundets medlemmer gir uttrykk for at dette er vanskelig i en hektisk hverdag. Det er ekstra utfordrende for de som har ansvar for flere utagerende barn. Ledelsen har heller ikke alltid tid til å motta meldingen. Loven må sikre at skoleeier legger til rette for at ansatte kan dokumentere og melde fra i arbeidstiden. Om dokumentasjonen og meldingen skal utføres digitalt, må skoleeier sørge for tilgang på utstyr og opplæring, og at man får tilbakemelding om saksgangen til meldingen.