Konkret og viktig kvinnehelsestrategi

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Mette Nord, leder i Fagforbundet (Foto: Lars Helgerud/Fagforbundet)

Leder i Fagforbundet, Mette Nord, er positiv til regjeringens kvinnehelsestrategi, som ble lagt fram torsdag 3. oktober av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.

03.10.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.10.2024

Mette Nord deler regjeringens syn på at det trengs en større satsing på kvinnehelse, og at kunnskapen om det man faktisk vet om kvinnehelse når enda bedre ut.

Mer kunnskap

– Det er gledelig at regjeringen skriver at kompetanseutvikling hos helsepersonell er viktig. For å få til dette må vi forbedre utdanningene, men også ha kompetansehevende tiltak for de som allerede jobber i tjenestene. Medisinsk forskning går fort, og for at ny kunnskap skal nå ut, må vi prioritere kompetansehevende tiltak som treffer alle yrkesgruppene i helsetjenesten, sier leder i Fagforbundet Mette Nord, i en kommentar til regjeringens nye kvinnehelsestrategi.

Overgangsalder

Hun trekker også fram at regjeringen vil ha økt kunnskap om overgangsalder og vurdere tiltak som gir bedre tilgang til hormonbehandling.

– Overgangsalderens påvirkning på kvinnehelsa har fått for lite oppmerksomhet før, det er veldig bra at regjeringen løfter dette, sier Nord.

Muskel- og skjelettlidelser

– Vi ser også at Kvinnehelsestrategien eksplisitt nevner at «Mer enn dobbelt så mange kvinner som menn har muskel- og skjelettlidelser som hoveddiagnose». Samtidig gir ikke muskel- og skjelettlidelser grunnlag for yrkesskadeerstatning. Dette er en av de skjevhetene vi vet at regjeringen jobber for å ta tak i, men vi er som vanlig litt utålmodige, avslutter Nord.

Les mer om regjeringens satsing på kvinnehelse i VG.

Les regjeringens kvinnehelsestrategi her.