Varslet momskutt på vann og avløp: – Et velkomment utgiftskutt

Ingunn R. Jacobsen, medlem av Arbeidsutvalget og leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Regjeringa varsler kutt i moms på vann- og avløps-avgifter fra 25 til 15 prosent i statsbudsjettet. Denne endringen vil bety besparelser for husholdningene.

04.10.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 04.10.2024

Den nye avgiftsreduksjonen på vann og avløp trer i kraft fra 1. januar 2024. Regningen for vann og avløp bli lavere for husholdningene, og i mange kommuner har nettopp avgifter økt mye de siste årene. I noen kommuner kan kuttene bety mer enn 2000 kroner årlig per husstand.

– Med dyrtida vi lever i, er det mange av Fagforbundets medlemmer som er i en krevende økonomiske situasjon. Derfor vil lavere kommunale avgifter komme godt med, sier Ingunn Reistad Jacobsen, leder, Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Les saken i VG her.