Uholdbare forhold i skolen – Vi må ta barnas behov på alvor!
I Norge er det over 820 000 barn/unge som er i skolesystemet, over 95 729 ansatte som jobber for å gjøre hverdagen til barn/unge til en trygg og god hverdag.
06.10.2024
av
Alexander Bommen, Vestfold
Sist oppdatert: 06.10.2024
Det rører seg mye i fylke vårt om forholdene som påvirker barn og unge, i oppvekstsektoren. Vi kan lese at en fagarbeider i Sandefjord uttaler til Sandefjords Blad:
«Jeg opplever at det ikke er lov å ha relasjoner i skolen. Det er som om det er en uskreven regel mot å knytte seg til elevene.»
Denne frustrasjonen er et klart signal om at noe er fundamentalt galt i skolesystemet vårt.
Stopp kuttene i oppvekstsektoren
At ansatte frykter sanksjoner fra arbeidsgiver for å si ifra om utfordringer er helt uakseptabelt. Det er en feilslått praksis at de som jobber for barnas beste skal føle seg utsatt for å gjøre en god jobb med barn/unge. Det er på høy tid at vi åpner opp for en reell dialog om hvordan vi kan forbedre forholdene for både elever og ansatte i oppvekstsektoren.
Skolen har i dag en enorm utfordring med for få ressurser og mange elever med spesielle behov. Kutt i oppvekstsektoren fører til at de som allerede har det vanskelig, rammes hardest.
Relasjonsbygging krever tid og ressurser
– noe vi i dag ser er mangelvare. Flere barnehager privatiseres, og vi må spørre oss selv: Er dette virkelig veien å gå? Vi må heller ikke glemme at de aller fleste barn/unge har ikke utfordring i hverdagen, men de har krav på at ressurser ikke blir tatt fra dem for at lærer, assistenter, fagarbeidere og miljøterapeuter som jobber med elver som har spesiellebehov.
“Skolen må vurdere om en alternativ arena er nødvendig for at eleven skal få et forsvarlig utbytte av opplæringen ut fra sin situasjon. Det må også vurderes om tiltaket er til barnets beste, jf. barnekonvensjonen art. 3 nr. 1”
Styrk bemanningen
Politikere må ta ansvar for å sikre tilstrekkelig bemanning i barnehage, skolen og SFO. Vi kan ikke fortsette å snakke om tidlig innsats mens vi kutter i ressursene som trengs for å iverksette denne innsatsen.
Det er ikke lønnsomt å la ansatte være slitne og overarbeidet, noe som fører til en nedadgående spiral for både dem og barna. Vi som jobber i barnehage og skole ønsker det beste for barna. Som samfunn må vi stå sammen for å sikre at barns behov alltid kommer først. Vi trenger mer enn bare ord fra ledelsen – vi trenger handling. La oss sørge for at alle ansatte i skolen kan knytte trygge og gode relasjoner til elevene, slik at vi kan gi dem den støtten og omsorgen de fortjener.
Vi må spørre oss selv:
- Hva slags barnehage/ skole vil vi ha?
- En barnehage/ skole der ansatte er redde for å ytre seg, eller en barnehage/ skole der både barn og voksne kan trives og utvikle seg sammen?
Svaret må være klart. La oss ta ansvar og begynne å handle før det er for sent!