Til hovedinnhold

Grunnkompetanse i skolefritidsordningen

May-Britt Sundal; leder for yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst.

May-Britt Sundal; leder for yrkesseksjon kirke kultur og oppvekst. (Foto: Marianne Solem/Fagforbundet)

Myndighetene ønsker å kunne sikre at alle ansatte i SFO har en grunnkompetanse. Fagforbundet og de andre aktørene i sektoren, bidrar med innspill om hva denne grunnkompetansen bør være.

07.10.2024
Sist oppdatert: 07.10.2024

Fagforbundet mener SFO er en viktig fritidsarena for barn, tilbudet skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi barna omsorg og tilsyn. 

SFO-tilbudet skal også ivareta barnets rett til medbestemmelse og fritid, utvikle et felleskap og relasjoner som kan bidra til vennskap mellom barna. Fagforbundet mener grunnkompetansen må sees i sammenheng med det tilbudet nyansatte i SFO får tilbud om.

Flere ansatte i hele og faste stillinger

Fagforbundet forventer at bemanningen i SFO kan tilfredsstille kravene myndighetene stiller i rammeplanen kapittel 6 kvalitetsutvikling vektlegger at SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold. Eier skal legge til rette for at SFO har muligheter til å planlegge og evaluere virksomheten, drive kompetanseheving og reflektere over innhold og arbeidsmåter. Fagforbundet mener dette vil kreve flere ansatte i hele og faste stillinger.

Barn med særskilt behov

Fagforbundet mener SFO kan bidra til å utjevne forskjellene, 12-timers SFO er i riktig retning. Men vår bekymring går til de ansatte som opplever flere barn, men ikke flere ansatte. I tillegg til flere barn, får ikke barn med særskilt behov for tilrettelegging med seg ekstraressurser over til SFO-tiden. Mener myndighetene at tilbudet skal være inkluderende og utjevne forskjeller må ekstraressursene bli med fra undervisningstid til SFO-tiden. Ellers vil dette forringe tilbudet til alle barna i SFO.

SFO-ansatte må inkluderes i kompetansestrategier

Fagforbundet har gjennomførte en undersøkelse sammen med NIFU blant ansatte i skole/SFO. NIFU-rapporten 2023:15 Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven viste oss at ansatte i SFO er lite inkludert i arbeidsgivers kompetanseplaner eller i nasjonale kompetansestrategier. Evaluering av SFO; Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle (2018), viste at nesten 30 prosent av de ansatte har ikke deltatt på noen form for kompetanseutviklingstiltak siste året, og cirka én av fire har aldri deltatt på noen form for kompetanseutviklingstiltak.

Om man mener kompetanse og kvalitet henger sammen, mener Fagforbundet at SFO må inkluderes i de nasjonale etter- og videreutdanningsmidlene for oppvekstsektoren. Rapporten fra Rambøll; Kompetansebehov blant ansatte i SFO viser at behovet for etter- og videreutdanning er stort blant ansatte i SFO. Ansattes behov for etter- og videreutdanning må komme i tillegg til grunnkompetanse.

Etter- og videreutdanningstilbud

Fagforbundet savnet satsning på SFO i NOU 2022:13 Med videre betydning — Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Derfor har vi store forventninger til det nye nasjonale kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehage, SFO, skole.

Ønsker våre myndigheter å styrke kvaliteten i SFO, må dette sees igjen i de nasjonale kompetansestrategiene for sektoren. Dette må komme i tillegg til den nasjonale grunnkompetansen. Grunnkompetansen kan ikke være det eneste kompetansesatsingen.

Flere ansatte og mer kompetanse kan tilbudet være med på å utjevne sosiale forskjeller mellom barna og det kan bidra til å skape gode relasjoner mellom barna. Utenforskap og uhelse viser er med på å redusere barns læring i skolen.

Fotsoldatene i SFO

Ansatte i SFO trenger å se at både lokale og nasjonale myndigheter ser de og sektoren. Rammeplanen ga sektoren dette, men en strammer kommuneøkonomi og ikke fullfinansiert 12-timers gratis SFO har gjort at tilbudet ikke har blitt det de hadde sett for seg. Under pandemien ble tilbudet sett på som veldig viktig for samfunnet, og de stilt opp på vår felles dugnad. Etter pandemien har de opplevd å få flere barn, som er gledelig, men de har ikke opplevd å få flere kollegaer. Dette har gjort at de opplever at de atter en gang er fotsoldatene for nasjonale løfter.

 Alle skal få delta, men det er ikke nok ansatte til å kunne gi de det tilbudet som barn og foreldre fortjener. Fagforbundet ønsker at hele laget skal ta del i kompetansemidlene i arbeidslivet. Forskning viser at de som tar med seg minst kompetanse inn i arbeidslivet, er de som få minst fra egen arbeidsgiver. Dette ser vi også i forskningen på SFO.

Fri med lønn

Derfor håper vi at arbeidet med grunnkompetanse i SFO, gjør et grundig forarbeid om hvilken kompetanse har de ansatte i SFO, og hvilken kompetanse mener vi bør være grunnkompetanse. Og ikke minst hvordan kan man legge til rette for at de ansatte kan tilegne seg denne kompetansen i sin arbeidstid. NIFU-rapporten 2023:15 viser at en utfordring er at ansatte i SFO i undervisningstiden har ofte ansvar for et enkelt barn, dette gjør at det er vanskelig å få fri fordi man ikke har vikar som kjenner barnet.

Fagforbundet ser fram til å samarbeide med aktørene og Udir om kvalitet og kompetanse i SFO. Men vi håper at man kan se på hele tilbudet, og ikke bare på ansattes grunnkompetanse. Om vi mener tilbudet skal være med på å utjevne sosiale forskjeller og gi barna medbestemmelse og fritid, trenger vi en helhetlig tilnærming på tilbudet. Vi ser fram til det videre arbeidet, sammen skal vi gjøre SFO bedre.

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?