Et godt budsjett for Fagforbundets medlemmer

Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Mette Nord, leder i Fagforbundet. (Foto: Lars Helgerud/Fagforbundet)

Statsbudsjettet bidrar til at folk får bedre råd, satser på fellesskapets velferdstjenester og styrker arbeidslivet.

07.10.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.10.2024

– Dette er et budsjett som er godt for våre medlemmer, det er godt for arbeidsfolk. Lavere skatt for de med vanlige lønninger og kutt i avgifter vil merkes på folks lommebok. Det vil bidra til mindre forskjeller, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Det er mange av Fagforbundets medlemmer som har merket at det har vært trangere økonomiske tider. Fagforbundet har derfor vært opptatt av at årets statsbudsjett gjør hverdagsøkonomien enklere for folk. Samtidig er det viktig å sikre og styrke våre felles velferdstjenester.

– Vi går mot bedre økonomiske tider, og folk vil få bedre råd, sier Nord.

Det ligger an til økt kjøpekraft både i år og neste år. Samtidig tyder mye på at rentene skal ned i tida som kommer.

Kommuneøkonomien blir viktig

– Kommuneøkonomien er imidlertid tøff. Selv om regjeringa gir mer til kommunene, er vi bekymra for situasjonen. Vi er veldig glad for at regjeringa anerkjenner hvor tøft det er, og varsler at de kommer tilbake til dette i forbindelse med ny justering av årets statsbudsjett.

Hun påpeker at det framover blir spesielt viktig med økning i frie midler til kommunene, og bedre finansiering av ressurskrevende tjenester.

Fagforbundets medlemmer gjør viktige jobber i barnehage, sykehjem, renovasjon og andre viktige tjenester ute i kommunene.

– Det er der den krevende kommuneøkonomien merkes både for innbyggerne og medlemmene våre, sier Nord.

Solid sykehussatsing

– Vi er fornøyd med regjeringas satsing på sykehusene, som skal gjøre at ventetidene går ned. Der er våre medlemmer allerede i gang med å bidra. Disse pengene er viktige for at vi skal få flere folk. I tillegg får nå flere sykehus mulighet til å bygge nytt, sier Nord.

Fagforbundet er glad for vi fortsetter å støtte Ukraina og øker bistanden til Palestina med 280 millioner, men er kritiske til vi heller ikke i år når målet om 1 prosent av nasjonalinntektene (BNI).

Fagforbundet har fått gjennomslag for sin politikk på flere områder:

• 5,5 milliarder mer til sykehus (inkludert videreføring av 1,7 milliarder fra revidert nasjonalbudsjett)
  • 400 mill. mer til psykisk helse og rus
  • Økt personfradrag som bidrar til å utjevne forskjeller
  • Omfordelende skattesystem
  • 1000 nye fagskoleplasser
  • 209 mill. til styrka bemanning i barnehager der behovet er størst
  • Fagforeningsfradraget øker for fjerde år på rad
  • 690 mill. for å få flere i jobb og mer fleksible regler for å kombinere trygd og arbeid
  • 1500 nye heldøgns omsorgsplasser
  • 81,3 mill. mer til musikk og sceneinstitusjoner
  • 75 mill. til regionale kulturfond