Ep: 19: Heltidsrevolusjon i Heim

Ann-Helen Kvingedal er hovedtillitsvalgt i Fagforbundet i Heim. Hun har jobba mye for å sikre folk hele stillinger. (Foto: Privat)

Det er stor mangel på helspersonell, og spesielt i mindre kommuner er det vanskelig å finne nok folk. I mange kommuner renner millionene ut til dyre vikarer, men i Heim kommune valgte de en annen løsning.

09.10.2024
Sist oppdatert: 10.10.2024

Selv om det kanskje høres logisk ut, er det langt fra vanlig praksis: For å tiltrekke seg flere helsearbeidere fikk alle ansatte som ønsket det 100 prosent stilling.  Kommunen lyser kun ut hele stillinger, de har fjernet kravet om fagbrev for å få fast jobb og de har innført langvakter.

Ikke alle endringene er like ukontroversielle, men resultatet i dag er at kommunen har økt andelen på heltid fra 35 til 70 prosent.

Lytt til ukas episode av Hele laget, så får du høre hva som har gått bra i Heim, og hva som har vært utfordrende og ikke minst; hvordan fikk de det til?