Kultur og arbeidsplasser i fare

Nei til avvikling av Popsenteret. Jenny Dellegård er leder for Fagforbundet Kultur Oslo og Thomas Butler er tekniker på Popsenteret og plasstillitsvalgt for Fagforbundet Kultur Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Popsenteret er foreslått avviklet.

10.10.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.10.2024

I forslag til budsjett for Oslo kommune, som nylig ble lagt fram, er Popsenteret foreslått avviklet. Vi har snakket med Thomas Butler som er ansatt og plasstillitsvalgt for Fagforbundet Kultur Oslo.

Et sjokk

- Det var et sjokk å få vite at Popsenteret er foreslått avviklet i Oslobudsjettet for 2025. Særlig fordi Popsenteret tikker av på alle de boksene som det nye byrådet sier de ønsker å verne. Et unikt kulturtilbud til barn og unge, blant annet med fokus på mestring og forebygging av utenforskap og ensomhet står i fare for å forsvinne. Det er snakk om en relativt liten sum i et budsjett med milliardrammer.

En uforståelig situasjon

- Vi er en liten gjeng ansatte som vil bli berørt dersom Popsenteret blir lagt ned. Situasjonen er uforståelig for oss, men heldigvis har vi nok å gjøre. Tiden går til å sikre at prosjektene som allerede er i gang blir gjennomført som vanlig. Det er også lagt planer for en rekke prosjekter neste år.

Et musikkmuseum for Oslo og Østlandet

- Popsenteret er først og fremst et musikkmuseum som forteller historien om 120 år med norsk populærmusikk, med et spesielt fokus på Oslo og østlandsområdet. Gjennom en rekke interaktive installasjoner får både barn og voksne muligheten til å fordype seg i denne sentrale biten av vår felles kulturhistorie samtidig som de selv kan teste ulike instrumenter og prøve seg som artister.

Barn og unge er hovedfokus

- En stor del av det vi gjør retter seg mot barn og unge, blant annet gjennom skoleomvisninger hvor de får lære om musikkhistorie, teknologi, helse og vitenskap, og ikke minst oppleve mestring og utforske egen kreativitet. Vi jobber også tett med Den kulturelle skolesekken om flere av disse omvisningene, blant annet med fokus på hvordan musikk kan brukes til å bedre psykisk helse.

- Fokuset på barn og unge er vi veldig stolte av, og det begrenser seg ikke til skoleomvisninger. Annenhver søndag arrangerer vi Barnas Kulturbryggeri, vi har gratis inngang for alle under 18 år i skoleferiene, og egne tilbud til AKS i skoleferier – slik at de som ikke reiser bort også har et tilbud å komme til. Nå i høstferien hadde vi igjen sceneshowet «BANANAS!» der barn fra AKS får være med på scenen og danse til låta «Give that wolf a banana». 380 barn fikk delta, med over 1900 på venteliste.

- Ungdommens Kulturbryggeri er et annet initiativ vi er veldig stolte av. Det var et gratis fritidstilbud for ungdom mellom 13-20 år som gikk hver mandag ettermiddag og kveld. Her fikk ungdommen prøve seg på scenen, møte artister og bransjefolk gjennom panelsamtaler, kurs og workshops, skrive låter og lære seg foto, video og lydteknikk. Faktisk har vi flere ungdommer som i etterkant har fått seg jobb som lydteknikere. Ekstra gøy er det at mange av dem er jenter. Dessverre har vi måttet sette dette prosjektet på vent på grunn av manglende finansiering. Det er et stort savn, både for oss og alle som brukte tilbudet.

Egne tilbud for seniorer og demente

- Vi har også egne tilbud for seniorer og demensgrupper. Her dykker vi ned i musikken fra deres ungdomstid, også som et tiltak for å forebygge ensomhet og utenforskap.
Det er altså et hus for alle aldre, for de som er interessert i MGP så vel som viser, punk og revy.

Håper byrådet får tenkt seg om

- Jeg håper byrådet får tenkt seg om og ikke avvikler Popsenteret. Vi tilbyr viktige kulturtjenester til grupper som Høyre-byrådet ønsker å verne, og som vil forsvinne med en eventuell nedleggelse. I alle tilfeller vil klubben og fagforeninga gjøre vårt for at Popsenteret skal bestå.