Fagforbundet etablerer samarbeid med søsterforbund i Ukraina

Fagforbundets ukrainske søsterforbund, SEUU og arbeidsgiverrepresentanter har vært på et tredagers besøk hos Fagforbundet. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet har nylig inngått en intensjonsavtale om samarbeid med vårt søsterforbund i Ukraina, State Employees' Union of Ukraine (SEUU). De var på besøk hos Fagforbundet i forrige uke for å se på mulighetene for framtidig samarbeid. Å utvikle kompetansenivået og rollen til de tillitsvalgte i offentlig sektor, og å finne praktisk verktøy for å utvikle mer demokratiske, transparente og uavhengige fagforeninger sto høyt på dagsorden.

15.10.2024 av Hans Kristian Stenestø
Sist oppdatert: 15.10.2024

Delegasjonen var sammensatt av forbundsledelse, tillitsvalgte fra Kyiv, samt både tillitsvalgte og arbeidsgiverrepresentanter fra to kommuner i randsonen utenfor Kyiv.

I løpet av fire dager fikk de innblikk fagbevegelsens historie og dens betydning for utviklingen av Norge, Fagforbundets organisasjon, arbeidsmetoder og den norske modellen. De fikk møte partene i kommunal sektor både nasjonalt og lokalt slik at de kunne se hvordan det samhandles, men også hvordan arbeidskonflikter håndteres. De møtte Teknisk Beregningsutvalg, Riksmekleren og Arbeidsretten. På Stortinget fikk de møte med representanter fra både Utenriks- og forsvarskomiteen og Arbeids- og sosialkomiteen og i NORAD fikk de møte avdelingen som forvalter Nansen-programmet for Ukraina.

Fagbevegelsen har en sentral rolle i kampen om et fritt Ukraina

Store deler av de tillitsvalgte i SEUU er sendt til fronten for å forsvare landet, mens de som er igjen av de offentlige ansatte skal levere tjenester til befolkningen i et krigsherjet land hvor offentlige bygninger, strømlinjer, vannverk og sykehus er bombet.

Respekt for demokratiske prinsipper og arbeidstakerrettigheter er like viktige i krig, i unntakssituasjoner, i gjenoppbygging og den dagen Ukraina er fritt igjen.

— Takk til Fagforbundet for tilliten og støtten. I disse dagene har vi fått større innsikt i historien om norsk fagbevegelse og dens betydning for samfunnsutviklingen. Dere er barnebarn og oldebarn av de som tok kampen, og har et stort ansvar å forvalte arven videre til de neste generasjonene. Vi skal jobbe for at vi på samme måte kan dra nytte av deres kunnskap og erfaringer for å bygge opp noe våre barn og barnebarn kan forvalte videre, sa Yurii Pizhuk, leder av SEUU som en oppsummering av besøket.