Vi vil ha en mer praktisk skole
I lang tid har det vært uttrykt bekymring for at skolen er blitt for teoretisk, og praktiske fag i skolen har forsvunnet eller fått en redusert rolle,
18.10.2024
av
Marianne Bratsveen (Fagforbundet innlandet) og Åse-Kari Kobbersletten FO innlandet
Sist oppdatert: 18.10.2024
19. september i år la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun fram stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel». Meldingen inneholder løfter om en mer praktisk skole for elever på 5. til 10. trinn.
I lang tid har det vært uttrykt bekymring for at skolen er blitt for teoretisk. Elever lærer på ulike måter, og de som trenger å lære gjennom aktivitet og praktiske øvelser mister mestringsopplevelser og tilpasset undervisning. Praktiske fag i skolen har forsvunnet eller fått en redusert rolle, og skolene mangler ressurser til å gjennomføre kunnskapsformidling på en ideell måte. Vi vet at praktisk gjennomgang, bevegelse og aktivitet øker læringsutbyttet for elevene.
Problemet blir tydelig når man besøker skoler: Sløydrom, kunst- og håndverksrom, skolekjøkken og naturfagrom er ofte mangelfullt utstyrt. Det er lite materiell tilgjengelig, og når man spør, får man ofte til svar at det mangler undervisningspersonell med tilstrekkelig fagkompetanse i disse fagene. Kommunene bevilger ikke nok midler til å utstyre rommene, og til å kjøpe inn nødvendige matvarer til mat- og helseundervisningen. Fagene formidles derfor i økende grad som rene teorifag, noe som undergraver deres opprinnelige, praktiske natur.
Vi krever mer enn løfter om mer praktisk undervisning. Praktiske fag som sløyd, kunst og håndverk, naturfag, og mat og helse inneholder mye teori i selve utøvelsen, men krever samtidig at læreren har god faglig innsikt, formidlingsevne og en praktisk tilnærming til pedagogikken. Det er behov for solid, grunnleggende forståelse av fag og teknikker som kan fremme kreativitet, læreglede og mestring.
For å få til en mer praktisk skole må vi reflektere samfunnets behov. Personer med praktiske yrker må få en plass i skolen, for å videreformidle sin kunnskap, men selvsagt med krav om pedagogisk kompetanse.
Alle elever har krav på et godt læringsmiljø, og da trengs det også et mangfold av metoder for læring, og rom for å tilpasse undervisningen til elevenes interesser og ulike behov for pedagogisk tilnærming. Mange lærer også de teoretiske fagene lettest med aktivitet og bevegelse, framfor å bare ha stillesittende klasseromsundervisning.
Familie- og likestillingsutvalget i LO Innlandet ønsker et reelt løft for de praktiske fagene i skolen. Vi ønsker at undervisningspersonell i praktiske fag har relevant fagkompetanse, og at grunnskolen gir mestring til alle elever, uavhengig av om de er teoretisk eller praktisk anlagt.
Dette krever klare føringer fra myndighetene, men også prioritering i kommunene som skal gjennomføre grunnskoleopplæring. Det er på tide at teori og praksis får lik verdi i utdanningssystemet.